برای مشاهده دوره های آموزشی کلیک کنید
تکنیک آبرنگ
| همه چیز درباره نقاشی | | 4 سال پیش

تکنیک آبرنگ

آبرنگ یک رنگ ماده می باشد که به صورت قرص و بلوک در جعبه های بزرگ و با رنگ بندی کامل به بازار عرضه می گردد. در آبرنگ با رقیق کردن رنگ ماده مى‌توان سایه‌روشن‌هاى زیبایى ایجاد کرد و با ایجاد لایه‌هاى نازک درخشندگى را نشان داد. در این تکنیک، زمینه ی نقاشى اهمیت زیادى دارد. 

از نمونه‌هاى کار آبرنگ در دوران‌هاى گذشته، نقاشى‌هاى روى ابریشم در خاور دور است. کاربرد کامل‌تر آبرنگ در انگلستان بخصوص قرن هیجدهم متداول شد. در این روش گاه خطوط اصلى طراح با مداد یا قلم و مرکب مشخص مى‌شود و بعد به‌وسیله ی آبرنگ تکمیل مى‌گردد و گاه از ابتدا با قلم‌مو و آبرنگ کار شروع مى‌شود. 

در تولید آبرنگ از رنگ‌دانه و یک ماده چسبنده قابل حل در آب (معمولاً صمغ عربی) استفاده می‌شود. هنرمندان بسیاری همچون وان دایک، آلبرشت دورر و ویلیام ترنر از آبرنگ برای خلق آثار خود و یا برای تهیه پیش طرح بهره برده‌اند. آبرنگ ها بر پایه آب و غیر سمی هستند بنابراین به راحتی با آب و صابون پاک می شوند. ابزارهای آبرنگ خیلی سبک و قابل انتقال هستند و به همین علت برای انجام نقاشی سریع و یادگیری مناسب هستند.

برای ایجاد بافت‌های خاص بر روی اثر آبرنگ می‌توان از تکنیک‌های مختلفی استفاده کرد. مانند : 

خیس در خیس: تکنیک خیس در خیس فرآیند به کارگیری رنگ بر روی کاغذ خیس می‌باشد .
قلموی خشک: این تکنیک کاملاً برعکس تکنیک خیس در خیس می‌باشد. در این جا یک قلم موی حاوی رنگ ( و آب حداقل ) بر روی یک کاغذ کاملاً خشک کشیده می‌شود.
برداشتن رنگ: اغلب رنگ‌های آبرنگ پس از خشک شدن قابل حل و برداشتن از روی کاغذ باقی می‌مانند.
استفاده از نمک: پاشیدن کمی نمک بر روی رنگ مرطوب نقاط گل مانند زیبا و ظریفی را به وجود می آورد زیرا هر یک از کریستال‌های نمک رنگ را از خود دور کرده و فضای روشن تری را در زیرشان به وجود می آورند.
استفاده از نایلون: برای ایجاد بافت‌های خاص مانند کوه و صخره می‌توان از مشما استفاده کرد.
استفاده از الکل: الکل در صورت ریختن و پاشیده شدن آب را دفع کرده، رنگ را پس می زند و شکل‌های دایره ای و سفید به وجود می آورد.
این روش برای پیش زمینه ی کار، گیاهان، شاخ و برگ درختان و بافت‌های انتزاعی مناسب می‌باشد.
استفاده از اسفنج: یک اسفنج بافت دار ابزاری سودمند برای کشیدن شاخ و برگ درختان، دیوارهای قدیمی و شن و ماسهٔ ساحل است.
خراشیدن رنگ: می‌توان از دم قلمموی و یا هر جسم سخت دیگر، رنگ را از سطح کاغذ تراشید و شیار ایجاد نمود.
استفاده از چسب: با استفاده از چسب نواری می‌توان از رسیدن رنگ به نقاطی از نقاشی جلوگیری کرد.

ثبت نظر




لیست نظرات کاربران


مطالب مرتبط


مرتضی کاتوزیان ؛ نقاش معاصر

مرتضی کاتوزیان ؛ نقاش معاصر

مرتضی کاتوزیان در خانواده ای هنر دوست و متوسط و در 11 تیر ماه سال 1322 به دنیا آمد. از کودکی عاشق نقاشی بود و تمام اوقات او بدون مربی صرف فراگیری این هنر می شد.

ژاک لوئی داوید ؛ پیشگام در سبک نئوکلاسی سیسم

ژاک لوئی داوید ؛ پیشگام در سبک نئوکلاسی سیسم

ژاک لوئی داوید نقاش فرانسوی و از پیشگامان سبک نئوکلاسی سیسم بوده است. از آثار معروف ژاک لوئی داوید میتوان به سوگند هوراتی ها، مرگ سقراط، مداخله ی زنان اهل سابین، ناپلئون در حال عبور از آلپ، تاج گذاری ناپلئون و مرگ مارا اشاره کرد.

معروف ترین نقاشی های جهان

معروف ترین نقاشی های جهان

یک سری نقاشی هستند که هنرمندانه‌تر از بسیاری نقاشی‌های دیگر اند. این نقاشی‌ها به‌سبب ذوق و قریحه‌ی بسیارِ نقاشان‌شان توانسته‌اند در دل تاریخ جایی برای خود پیدا کنند.