برای مشاهده دوره های آموزشی کلیک کنید
عکاسی دیجیتال در حالت اتومات
| همه چیز درباره نقاشی | | 3 سال پیش

عکاسی دیجیتال در حالت اتومات

عکاسی دیجیتال در حالت اتومات

 

 

فصل۱: انواع دوربین و اجزاي آن (لنز. دکمه چرخنده. باطری ...)

هنگامی که یک دوربین دیجیتال خریداری می‌کنید، تنوعی از حالات خودکار دوربین برای شما فراهم می‌شود. این تنظیمات از پیش آماده شده هستند که شما را قادر به گرفتن یک عکس با سرعت شاتر و اندازه دریچه دیافراگم بهینه می‌سازند. در آغاز کار عکاسی این حالات بسیار برای شما مفید خواهند بود. علاوه بر این، حالات مذکور برای یک عکاس حرفه‌ای نیز زمانی که مایل به گرفتن یک عکس سریع است، مقبول و مفید واقع خواهند شد. خودتان را با این حالات و تنظیمات به خوبی آشنا کنید و در استفاده از آنها راحت عمل کنید. به خاطر داشته باشید که هر دوربین دارای حالات از پیش تعریف شده‌ ی خودش است. در ادامه رایج‌ترین این حالات را معرفی می کنیم

در حالت اکسپوژر اتوماتیک (خودکار) دوربین سرعت شاتر، میزان باز بودن دریچه دیافراگم و تنظیمات فلش را به صورت بهینه برای عکس انتخاب خواهد کرد. تمام تنظیمی که شما نیاز دارید انجام دهید، هدف‌گیری سوژه و عکس گرفتن است. این زمانی مفید است که هیچ درک صحیحی از تنظیمات مورد نیاز ندارید و یا نیاز به گرفتن سریع یک عکس دارید. اگر نور مناسب باشد عکس به خوبی نوردهی می شود در غیر این صورت دوربین به فلاش زدن تمایل دارد و ممکن است در مواقع غیر ضروری نیز فلاش بزند.

دو انتخاب دارید برای تهیه دوربین دارید:

1.دوربین های دی اس ال آر که به شما اجازه ی استفاده از انواع لنز را می دهد

2.یک دوربین معمولی با تنظیمات دستی بیشتر

 

شاید بهترین گزینه برای شما که به دنبال تسلط کامل روی تنظیمات دوربین هستید (به جز دیافراگم و سرعت شاتر), DSLR باشد و روی تمامی قسمت ها از جمله ISO, WB تنظیم سفیدی تصویر, نوردهی و غیره تسلط خواهید داشت.

بعد از آن باید دنبال یک دوربین معمولی پیشرفته تر بگردید. امروزه بیشتر دوربین های خانگی یا معمولی که به بازار عرضه می شوند, دارای حالت تنظیمات دستی و یا نیمه اتوماتیک هستند. از بین دوربین های معمولی به دنبال دوربینی باشید که حداقل از نظر قابلیت تنظیم دیافراگم یا سرعت شاتر اولویت داشته باشد

 

 

رایج ترین حالت های عکاسی شامل:

ورزشی

پرتره

منظره

درشت نمایی اجسام و غیره هستند.

یادگیری این حالت ها و استفاده ازآنها به شما کمک می کند تا تغییرات دلخواه خود را بر قسمت های مختلف دوربین از جمله دیافراگم و سرعت شاتر اعمال کنید و هرکدام از آنها تغییرات چشمگیری در تنظیمات دوربین ایجاد می کند. یک کاربر دوربین یا عکاس در اولین قدم باید ابزار خود را به خوبی بشناسد و با آن ارتباط برقرار کند. شناخت نقاط قوت و البته محدودیت ها و ضعف یک ابزار برای کاربر هر ابزاری بسیار ضروری و لازم است.

فارق از اینکه با چه تکنولوژی ساخته شده باشد (دیجیتال، فیلم، ابتدایی یا پیشرفته) دارای یک ساختار ساده است. یک جعبه تاریک، یک قطع حساس به نور و لنز.

جعبه تاریک همان بدنه دوربین عکاسی است که برخی قطعات مانند شاتر، آینه، و قطع حساس به نور (نگاتیو یا فیلم و یا سنسور دیجیتال) در آن قرار می گیرد و وظیفه آن جلوگیری از ورود نور و یا کنترل آن به قطع حساس است

یک دوربین عکاسی از دو قسمت اصلی تشکیل شده است

۱.لنز ۲.بدنه دوربین

درپوش لنز: درپوش لنز وظیفه حفاظت از سطح لنز را بر عهده دارد. زمانی که قصد عکاسی نداریم این درپوش بر روی دهانه لنز نصب می‌شود و درصورت مفقود شدن این درپوش به راحتی می‌توان آن را تهیه کرد. عرضه این درپوش در بازار، براساس قطر دهانه لنز می‌باشد.

 

 

لنز دوربین: لنز دوربین مجموعه‌ای از عدسی هاست که کار نظم بخشیدن به پرتوهای نور را به عهده دارند و به دلیل اهمیت زیادی دارند.

رینگ زوم: با استفاده از رینگ زوم که در بعضی از لنزها وجود دارد امکان تغییر فاصله کانونی و یا زاویه دید وجود دارد.

بدنه: این نوع بدنه‌ها از جنس پلاستیک فشرده ساخته می‌شوند؛ مقاومت متوسطی دارند و بسیار سبک و خوش فرم می‌باشند. این نوع بدنه‌ها برای دوربین‌های نیمه حرفه‌ای و دوربین‌های سبک خانگی استفاده می‌شوند. 

 

در ساختار اسکلت اصلی دوربین‌های دارای این بدنه، فلز منیزیم یا تیتانیم استفاده شده است و رویه دوربین با پلاستیک مقاوم پوشش داده می‌شود. معمولاً از این نوع بدنه ها برای دوربین‌های حرفه‌ای استفاده می‌کنند چراکه مقاومت بالایی در برابر آسیب دیدگی دارند. طبیعتاً بدنه‌های فلزی پلاستیکی وزن بیشتری نسبت به نوع پلاستیکی دارند. در صورتی که عکاسی خبری هستید یا در محیط های ناامن و خطرناک مانند کوهستان، جنگ وعکاسی می‌کنید بهتر است دوربین هایی با بدنه ترکیبی ( فلز و پلاستیک) تهیه نمایید.

دکمه عکسبرداری یا شاتر: شاید پرکاربرد‌ترین دکمه روی بدنه دکمه شاتر باشد. با فشردن این دکمه عکس ثبت می‌شود. لازم است بدانید دکمه شاتر دو وضعیتی است یعنی ابتدا تا نیمه فشرده می‌شود، که در اصطلاح به آن نیم شات می‌گویند؛ سپس شات کامل.

وضعیت نیم شات به منظور آماده شدن دوربین و انجام تنظیمات لازم است.

چرخنده ها یا اسکرول ها: بعضی از دوربین‌ها به یک اسکرول و بعضی دیگر به دو اسکرول مجهز شده است، هریک قابلیت و تنظیمات خاصی را دنبال می‌کند.

صفحه نمایش دوربین: بعضی از دوربین‌ها به یک اسکرول و بعضی دیگر به دو اسکرول مجهز شده است، هریک قابلیت و تنظیمات خاصی را دنبال می‌کند.

 

 

 

شورت کی یا کلیدهای میانبر: هریک از این کلید‌ها جهت انجام فعالیتی خاص در دوربین طراحی شده‌اند که در بحث بررسی منوهای دوربین به این قسمت می‌پردازیم.

 

 

کفشک فلاش دوربین: محل نصب فلاش جانبی بر روی دوربین است.

فلاش جهنده یا پاپ آپ فلاش: در بعضی از دوربین‌هایک فلاش داخلی کوچک وجود دارد؛ که در مواقع لازم به بیرون پریده و تخلیه نور را انجام می‌دهد.

انتخابگر تنظیمات دوربین یا سلکتور: مودهای عکاسی دوربین با استفاده از این انتخابگر می توانید نوع یا سبک عکاسی خود را به دوربین اعلام کنید تا دوربین بر اساس آن تنظیمات پیش فرض خود را انجام دهد.

 

ثبت نظر




لیست نظرات کاربران


مطالب مرتبط


تاریخ هنر نقاشی پس از اسلام

تاریخ هنر نقاشی پس از اسلام

یکی از مهمترین عوامل شکل دهنده هنر ایران، ارتباط بسیار نزدیک بین هنر و آداب معنوی برگرفته از مذهب می باشد. به عبارت دیگر ، یکی از شاخصه های مهم هنر ایرانی، نگاه معنوی هنرمند در اثر هنری خویش است.

تکنیک اکریلیک

تکنیک اکریلیک

رنگ اکریلیک رنگهایی مانند رنگ روغن هستند که از پلیمرهای متیل، اتیل و بوتیل اکریلات و همچنین کوپلیمرها تشکیل شده و حلال آنها آب می باشد.

اموزش نقاشی رنگ روغن

اموزش نقاشی رنگ روغن

اموزش نقاشی رنگ روغن یکی از سخت ترین تکنیک های هنر نقاشی است که طرفداران بسیاری دارد. اموزش نقاشی رنگ روغن به روش چند قشری مرسوم روش خواهد بود.