برای مشاهده دوره های آموزشی کلیک کنید
ابزار اثرگذار در نقاشی گواش
| همه چیز درباره نقاشی | | 2 سال پیش

ابزار اثرگذار در نقاشی گواش

ابزار اثر گذار و اثرپذیر در تکنیک گواش

 

تعریف ابزار اثرگذار:ابزارهایی که بتوان توسط آنها اثری روی سطوح مختلف ایجاد نمود مانند مداد ، ذغال ،رنگ یا هر آنچه اثری از خود بجا بگذارد، ابزار اثرگذار نام دارند. در انتخاب ابزار باید تاثیر آن بر سطح مورد نظر در نظر گرفته شود. چرا که این ابزار بر روی سطوح مختلف کیفیت و تاثیری متفاوت دارند. بنابراین شناخت ابزار و ویژگی آنها و همچنین تفاوت تاثیرشان بر روی سطوح مختلف از مقدمات ضروری کار می باشد.

گواش: نوعی از رنگهای حلال در آب است که قدمت استفاده از آن به 600 سال پیش باز می گردد. گواش در قیاس با تکنیک آبرنگ تصاویر مات ایجاد می نماید و ترانسپارنتی آن به اندازه آبرنگ نیست.نام دیگر ، رنگ گواش " رنگ پوستر " است. 

این رنگ راحت کنترل میشود و سریع خشک می گردد، بعد ازخشک شدن مات و سبک می شود.

در گواش عامل اتصال رنگدانه ها، صمغ عربی است.به صورت خمیری یا قرص در بازار موجود است.

لازم به ذکر است ایجاد لایه های زیاد و بر روی هم باعث ترک خوردن کار می شود.

در صورت غلیظ شدن رنگ گواش در نوع خمیری آن، میتوان آب ولرم و چند قطره گلیسرین به آن افزود.

گلیسرین رطوبت رنگ را حفظ می نماید و از ورود باکتری ها نیز جلوگیری می نماید.برخی از هنرمندان رنگ گواش و آبرنگ را در کنار هم استفاده می نمایند. 

 

 

برخی خصوصیات این متریال به اکریلیک و رنگ روغن نزدیک می باشد و مات شدن رنگهای گواش وجه تمایز آن با رنگ روغن و اکریلیک است.

می توان گواش را با غلظت پایین مانند آبرنگ کار نمود و با غلظت بالا نزدیک به تکنیک های اکریلیک و رنگ روغن کار کرد.این متریال مانند سایر وسایل اثرگذار نقاشی در انواع هنرآموزی ، نیمه حرفه ایی و حرفه ایی تولید می گردد.

 

ابزار اثر پذیر: هر سطحی که بتوان روی آن اثری ایجاد نمود ، ابزار اثرپذیر می باشد. مانند کاغذ ، مقوا یا حتی سنگ و چوب. در انتخاب سطح اثرپذیر می بایست خصوصیات ابزار در نظر گرفته شود به عنوان مثال ضخامت مقواها در ابزار خشک و خیس بسیار متفاوت است و یا بافت سطح نیز باید بر اساس انتخاب ابزار متفاوت باشد. 

 

 

ابزار اثر پذیر مناسب در تکنیک گواش: در تکنیک گواش از کاغذ استفاده نمی شود، چرا که کاغذ ها ضخامت کمی دارند و قدرت نگه داشتن آب را ندارند. البته نوعی از کاغذهای سنگین طراحی که ضخامت بالا دارند برای تکنیک هایی که میزان آب در آنها کمتر است مناسب می باشند. در مجموع انواع مقوا با گرم بالا مناسب تر هستند .گواش غیر شفاف است بنابراین روی سطوح رنگی نیز می توان آنرا بکار برد در این حالت جلوه زیبایی پیدا می کند. به خصوص اگر رنگ زمینه و سوژه کار شده باهم در تضاد باشند.

مقواهای بالای 300 گرم به خصوص نوع دست ساز آنها بسیار کارآمد خواهند بود . نوع دست ساز مقوا به دلیل عاری بودن از مواد شیمیایی و داشتن بافتی متفاوت مورد توجه نقاشان آبرنگ کار و گواش کار می باشد. برند فابریانو در بازار موجود است و تهیه آن برای هنرآموزان ساده تر است.

 

ثبت نظر




لیست نظرات کاربران


مطالب مرتبط


رامبرانت وان رین ؛ مهره ی طلایی هلندی

رامبرانت وان رین ؛ مهره ی طلایی هلندی

رامبرانت وان رین در 15 ژوئیه سال 1606 میلادی در شهر لیدن به دنیا آمد. نماینده بارز مکتب و سبک نقاشی هلندی و استاد سایه و روشن در نقاشی است. رامبراند پسر آسیابانی از مردم لیدن بود.

محمد غفاری ملقب به کمال ملک ؛ نقاش شهیر ایرانی

محمد غفاری ملقب به کمال ملک ؛ نقاش شهیر ایرانی

محمد غفاری ملقب به کمال الملک از هنرمندان بنام عصر قاجار است که ظهور او در عرصه نگارگری با ابداعات و نوآوریهای او در سبک و روش، فصل تازه ای را در بخش هنرهای تجسمی ایران گشود.

محمود فرشچیان ؛ اصالت و نوآوری با خطوط روان

محمود فرشچیان ؛ اصالت و نوآوری با خطوط روان

استاد محمود فرشچيان در سال 1308 در شهر هنرپرور اصفهان ديده به جهان گشود. پدرش كه مردي هنردوست بود با توجه به اشتياق فرزند به هنر نقاشي او را به كارگاه استاد حاج «ميرزا آقا امامي» رهنمون كرد.