برای مشاهده دوره های آموزشی کلیک کنید
ابزار اثرگذار در نقاشی گواش
| همه چیز درباره نقاشی | | 3 سال پیش

ابزار اثرگذار در نقاشی گواش

ابزار اثر گذار و اثرپذیر در تکنیک گواش

 

تعریف ابزار اثرگذار:ابزارهایی که بتوان توسط آنها اثری روی سطوح مختلف ایجاد نمود مانند مداد ، ذغال ،رنگ یا هر آنچه اثری از خود بجا بگذارد، ابزار اثرگذار نام دارند. در انتخاب ابزار باید تاثیر آن بر سطح مورد نظر در نظر گرفته شود. چرا که این ابزار بر روی سطوح مختلف کیفیت و تاثیری متفاوت دارند. بنابراین شناخت ابزار و ویژگی آنها و همچنین تفاوت تاثیرشان بر روی سطوح مختلف از مقدمات ضروری کار می باشد.

گواش: نوعی از رنگهای حلال در آب است که قدمت استفاده از آن به 600 سال پیش باز می گردد. گواش در قیاس با تکنیک آبرنگ تصاویر مات ایجاد می نماید و ترانسپارنتی آن به اندازه آبرنگ نیست.نام دیگر ، رنگ گواش " رنگ پوستر " است. 

این رنگ راحت کنترل میشود و سریع خشک می گردد، بعد ازخشک شدن مات و سبک می شود.

در گواش عامل اتصال رنگدانه ها، صمغ عربی است.به صورت خمیری یا قرص در بازار موجود است.

لازم به ذکر است ایجاد لایه های زیاد و بر روی هم باعث ترک خوردن کار می شود.

در صورت غلیظ شدن رنگ گواش در نوع خمیری آن، میتوان آب ولرم و چند قطره گلیسرین به آن افزود.

گلیسرین رطوبت رنگ را حفظ می نماید و از ورود باکتری ها نیز جلوگیری می نماید.برخی از هنرمندان رنگ گواش و آبرنگ را در کنار هم استفاده می نمایند. 

 

 

برخی خصوصیات این متریال به اکریلیک و رنگ روغن نزدیک می باشد و مات شدن رنگهای گواش وجه تمایز آن با رنگ روغن و اکریلیک است.

می توان گواش را با غلظت پایین مانند آبرنگ کار نمود و با غلظت بالا نزدیک به تکنیک های اکریلیک و رنگ روغن کار کرد.این متریال مانند سایر وسایل اثرگذار نقاشی در انواع هنرآموزی ، نیمه حرفه ایی و حرفه ایی تولید می گردد.

 

ابزار اثر پذیر: هر سطحی که بتوان روی آن اثری ایجاد نمود ، ابزار اثرپذیر می باشد. مانند کاغذ ، مقوا یا حتی سنگ و چوب. در انتخاب سطح اثرپذیر می بایست خصوصیات ابزار در نظر گرفته شود به عنوان مثال ضخامت مقواها در ابزار خشک و خیس بسیار متفاوت است و یا بافت سطح نیز باید بر اساس انتخاب ابزار متفاوت باشد. 

 

 

ابزار اثر پذیر مناسب در تکنیک گواش: در تکنیک گواش از کاغذ استفاده نمی شود، چرا که کاغذ ها ضخامت کمی دارند و قدرت نگه داشتن آب را ندارند. البته نوعی از کاغذهای سنگین طراحی که ضخامت بالا دارند برای تکنیک هایی که میزان آب در آنها کمتر است مناسب می باشند. در مجموع انواع مقوا با گرم بالا مناسب تر هستند .گواش غیر شفاف است بنابراین روی سطوح رنگی نیز می توان آنرا بکار برد در این حالت جلوه زیبایی پیدا می کند. به خصوص اگر رنگ زمینه و سوژه کار شده باهم در تضاد باشند.

مقواهای بالای 300 گرم به خصوص نوع دست ساز آنها بسیار کارآمد خواهند بود . نوع دست ساز مقوا به دلیل عاری بودن از مواد شیمیایی و داشتن بافتی متفاوت مورد توجه نقاشان آبرنگ کار و گواش کار می باشد. برند فابریانو در بازار موجود است و تهیه آن برای هنرآموزان ساده تر است.

 

ثبت نظر




لیست نظرات کاربران


مطالب مرتبط


ابزار های طراحی سیاه قلم

ابزار های طراحی سیاه قلم

در این مقاله به معرفی ابزارهای سیاه قلم که قبل از شروع به یادگیری و آموزش  طراحی چهره به روش سیاه قلم باید تهیه کنید می پردازیم : تمامی این وسایل در بازار یافت می شوند و برای تهیه آنها نگران نباشید،ما در این مقاله به شما یاد می دهد که با وسایلی که درطول روز بارها از آنها استفاده می کنید

تکنیک مداد شمعی

تکنیک مداد شمعی

مداد شمعی یا پاستل روغنی، نوعی قلم ساخته شده از موم است که از آن برای نوشتن، نقاشی، رنگ آمیزی و دیگر سبکهای تصویرگری بهره برده می‌شود.

اموزش نقاشی رنگ روغن

اموزش نقاشی رنگ روغن

اموزش نقاشی رنگ روغن یکی از سخت ترین تکنیک های هنر نقاشی است که طرفداران بسیاری دارد. اموزش نقاشی رنگ روغن به روش چند قشری مرسوم روش خواهد بود.