برای مشاهده دوره های آموزشی کلیک کنید
تکنیک گواش
| همه چیز درباره نقاشی | | 4 سال پیش

تکنیک گواش

واژه گواش در اصل فرانسوی است و معنای آن« شستشو » می باشد. گواش یک آبرنگ غیرشفاف و مات است که از رنگدانه‌هایی مشابه رنگدانه‌های شفاف آبرنگ و مخلوط صمغ عربی ساخته شده است اما با نسبت بیشتر صمغ به رنگدانه. این چنین ترکیبی باعث ضخیم‌تر و سنگین‌تر شدن رنگ می‌شود و به همین دلیل نقاشی حاصل از رنگ‌های گواش به ظرافت آبرنگ نمی‌شوند. اما همانند آبرنگ، گواش نیز حلال در آب است و حتی پس از خشک شدن و گذشت سال‌ها می‌تواند دوباره به آب واکنش نشان دهد.

ویژگی های رنگ گواش : 

  •  رنگ گواش به آسانی می شکند، اگر رنگ به ضخامت  بالا روی صفحه نازک مالیده شود پس از خشک شدن سبک تر می شود.   
  •  به دلیل غیر شفاف بودن گواش روشنی رنگ گواش به رنگدانه و سطحی که روی آن نقاشی ترسیم می شود، بستگی دارد. به همین علت می توان این رنگ را روی کاغذهایی که رنگ های دیگری دارند استفاده شود و به نقاشی جلوه ای زیباتری عطا کرد.
  • کاغذهای آبرنگ، کاغذهای طراحی سنگین مورد استفاده برای نقاشی گواش هستند.   
  • گواش در بسته بندی های گوناگون وجود دارند: تیوپی، مدادی و قوطی.   
  • به راحتی قابل تمیز کردن هستند.

تفاوت آبرنگ و گواش

 در آبرنگ ، رنگ ها شفاف به نظر می رسند. در آبرنگ هنرمند برا ی ایجاد تونالیته ی رنگی، رنگ ها را با آب ترکیب می کند و ملایمت و شفافیت رنگ ها نیز از همین جا ناشی می شود.  حال آن که در تکنیک گواش اصولا از رنگ ها برای پوشاندن سطوح استفاده می شود و به تعبیر عامیانه تر در گواش رنگ ها یکپارچه و تخته تخته به کار برده می شوند.
 در گواش برای تغییر درجه ی تاریکی و روشنی رنگ ها برخلاف آبرنگ معمولا از رنگ سفید استفاده می شود.

رنگ پلاکات

 امروزه از تکنیک گواش در زمینه ها و ابعاد متعددی استفاده می شود، مهمتر از همه کاربرد گواش در زمینه های گرافیکی به ویژه پلاکاتهاست. به عبارت دیگر تکنیک گواش را در تبلیغات هنری چون طراحی پوسترها  آفیش ها، تصویرسازی ( آپلوس تراسیون) و غیره به کار می برند. دراین زمینه گواش به عنوان رنگ پلاکات معروف است.

تکنیک های نقاشی با گواش :

1- استقاده از قلمو با سایز های متفاوت : داشتن قلم هایی با سایزهای متفاوتی اهمیت دارد. با توجه به اندازه نقاشی بزرگ یا کوچک سایز قلم مو متفاوت می باشد.

2- استفاده از رنگ های با کیفیت  : رنگ با کیفیت ماندگاری بیشتری دارد و به مرور زمان زرد یا کمرنگ نمی گردد. توصیه به افراد مبتدی برای شروع از پالت های کوچک گواش استفاده گردد.

3- تناسب قسمت های خشک و تر نقاشی: در نقاشی با گواش می توان تیرگی و شدت رنگ در نقاشی را با میزان آبی که اضافه می شود، کنترل کرد. 

4- از تیره به روشن :  به این معنا اگر بخشی از نقاشی سفید یا روشن است از اول تا آخر نقاشی باید همان حالت کار گردد. در این نوع نقاشی باید لایه به لایه کار انجام شود تا به اثر مطلوب برسد. 

5- نیاز به حوله های کاغذی : حوله کاغذی ، یکی از ضروری ترین کار با گواش است که باید در جعبه وسایل خود داشته باشید. نقشه یک پاکن را بر عهده دارد که برای گواش مفید است. حوله کاغذی برای اصطلاح اشتباهات و جهت دادن به رنگ در جهت های گوناگون متفاوت است. 

6- تکنیک پاشیدن رنگ در نقاشی گواش : یکی از روش هایی که به زیبایی نقاشی کمک کند، پاشیدن گواش روی نقاشی است. این شیوه کمک می کند حالت هایی مانند پخش شدن آب یا ذرات گرد و غبار معلق را به تصویر کشید. در این روش قلم موی را بین انگشت شست و انگشت میانی نگه داشته و موهای قلم مو را به عقب کشیده و اجازه دهیم به جلو پخش شود. 

7- تکنیک لایه های رنگ : گواش یک ماده لایه نازک است و مثل روغن نمی توان آن را لایه لایه به کار برد برای ساختن رنگ باید بسیار آرام و آهسته روی نقاشی کار کرد. یکی از مزایای گواش این است که بسیاری از رنگ را روی کاغذ به دست می آورد.
 

ثبت نظر




لیست نظرات کاربران

امیر محمدی

برای جلوگیری از تیرگی رنگ گواش چیکار کنیم؟

نام نام خوانوادگی

کامنت


مطالب مرتبط


تکنیک گواش

تکنیک گواش

واژه گواش در اصل فرانسوی است و معنای آن« شستشو » می باشد. گواش یک آبرنگ غیرشفاف و مات است که از رنگدانه‌هایی مشابه رنگدانه‌های شفاف آبرنگ و مخلوط صمغ عربی ساخته شده است.

هنر آشوریان

هنر آشوریان

آشوریان مردم نواحی شمالی بین النهرین بودند که به دلیل اقتدار پادشاه های جنوب ( سومر ، آکد و بابل ) و غرب ( میتانی ) نتوانسته بودند به قدرت برسند .

آموزش طراحی بینی

آموزش طراحی بینی

کسانی که می خواهند آموزش طراحی بینی و صورت یاد بگیرند بایستی اصولی و گام به گام پیش بروند. آموزش طراحی بینی نیز در سری آموزش های طراحی چهره قرار دارد.