برای مشاهده دوره های آموزشی کلیک کنید
هنر آکدیان
| همه چیز درباره نقاشی | | 4 سال پیش

هنر آکدیان

در حدود چهار هزار سال پیش شهرهایی که سومری ها در آنجا زندگی میکردند تحت سلطه حاکمی در آمد که " سارگون آکدی " نام داشت. آکدیان که در اصل از نژاد سامی بودند و به زبانی غیر از زبان سومریان تکلم می کردند، فرهنگ سومری را اخذ کرده و به رهبری سارگون و حکام بعد از وی مفهوم تازه قدرت سلطنتی را بنیان نهادند. 
در زمان اکدیان هنرهای بصری عمدتا برای نشان دادن قدرت پادشاه به کار گرفته می شدند. تاثیرگذارترین اثری که از این دوره، در این زمینه به جای مانده پیکره مسی یک سر است که بین سالهای 2250 تا 2200 پیش از میلاد در میان زباله ها در نینوا کشف شد و اغلب آن را خود نارامسین و یا سارگون می دانند. این پیکره از جهات مختلف دارای قدرت ویژه ای است.

این پیکره چنان طراحی شده که از روبه رو دیده شود و این مستقیم بودن باعث می شود تغییرناپذیر و ابدی جلوه کند. حالت انتزاعی ریش و موها ، که مانند پادشاهان سومری آراسته شده، با صافی پوست در تقابل است تا سادگی به یادماندنی و تقارنی بی نظیر به این پیکره ببخشد که خود دال بر، قدرت و فرماندهی است. الگوی دقیق و ظریف موها و ریش نشان دهنده مهارت فلزکار در قالب گرفتن از فرورفتگی ها و برآمدگی هاست. 

علاوه بر آن در زمانی که هنوز علم فلزشناسی به خوبی درک نشده بود استفاده از قالب های فلزی برای ساخت یک پیکره نشان دهنده مهارت فرد در آن فناوری بوده که عمدتا به کار ساخت اسلحه می آمده است. در شکل اولیه این پیکره احتمالا از سنگهای قیمتی به عنوان چشم استفاده شده است. امکان دارد آسیبی که به این مجسمه وارد شده در زمان حمله "مادها" در 612 پیش از میلاد در نینوا بوده باشد. دشمن چشم های مجسمه را درآورده و گوش ها و بینی و بخشی از ریش را کنده، گویی در برابر خود کسی قرار گرفته که مجسمه بازنمایی او بوده است. در بسیاری از فرهنگها در دنیای امروز نیز چنین تخریب هایی به صورت آیینی و به عنوان  کنش نمادین خشونت یا اعتراض انجام می شود.

ثبت نظر




لیست نظرات کاربران


مطالب مرتبط


آموزش طراحی گوش

آموزش طراحی گوش

ما در این مطلب به آموزش طراحی گوش سیاه قلم خواهیم پرداخت. آموزش طراحی گوش برای افرادی که علاقمند به طراحی چهره می‌باشند بسیار مناسب و کاربردی است.

کارگاه هنر سه‌بُعدی برای کودکان منتشر شد

کارگاه هنر سه‌بُعدی برای کودکان منتشر شد

در این بخش با یک کتاب مناسب جهت استفاده برای کودکان آشنا میشوید

تحلیل کشیدن درخت و آدم در نقاشی کودکان

تحلیل کشیدن درخت و آدم در نقاشی کودکان

کودکان از طریق نقاشی‌های خود، نظرات و تفسیرهایشان را بیان می‌کنند. نقاشی‌های کودکان بخشی از طبیعت درونی آن‌ها است.