برای مشاهده دوره های آموزشی کلیک کنید
هنر سومریان
| همه چیز درباره نقاشی | | 4 سال پیش

هنر سومریان

تاریخ تمدن و  هنر سومریان

اقوام سومری که اصل و منشأ آنها هنوز بزرگترین معمای تاریخ باستانی است، در بین النهرین سکنی گزیده بودند . سومریان مردمانی کشاورز بودند که ساختن سیل بندورهای قلعه را می دانستند. 
مهمترین چیزی که از سومریان بر جای مانده خط نویسی آن مردم است؛ این هنر به اندازه‌ای در نزد آنان پیشرفته بود که به وسیله آن می‌توانستند اندیشه‌ها و افکار مفصل و پیچیده خود را درباره بازرگانی و شعر و دین بیان کنند ، نوشته ‌های قدیمی به دست آمده بر روی سنگ ، تاریخ آن به ۳۶۰۰ ق‌‌م می‌رسد. 
در حدود ۳۲۰۰ ق‌م، الواح گلی ظاهر می‌شود، و چنان به نظر می‌رسد که، در آن هنگام، سومریان با این کشف عظیم بسیار شادمان شده‌اند. این یکی از خوشبختی های ماست که مردم بین‌النهرین نوشته‌های خود را با مرکب فاسد شدنی، و بر کاغذی که زود از میان می‌رود، ننوشته‌اند، بلکه آنچه را خواسته‌اند بنویسند با آلت تیزی شبیه میخ بر گل تر نقش کرده‌اند. در این کار مهارت فراوانی داشتند. 

نویسندگان توانسته‌اند، با استفاده از این ماده نرم، یادداشتهایی از حوادث، صورت قراردادها، قباله املاک، صورت خرید و فروش، متن احکام قضایی، و نظایر آنها را بنویسند و از همه اینها تمدنی بسازند که اثر نیش قلم در آن از دم شمشیر هیچ کمتر نباشد. به این ترتیب، طول عمر نوشته در حوادث روزگار بسیار بیش از کاغذ می‌شد، و تنها نوشته برسنگ، در ماندن، بر آن ترجیح داشت. پیدایش خط میخی، و تطور و تکامل آن، بزرگترین منتی است که سومریان بر تمدن جهان دارند.

تمدن سومری را می‌توان در تناقضی که میان سفالهای خام ساده و زینت‌آلاتی که به نهایت درجه زیبایی و اتقان رسیده خلاصه کرد، و گفت که این تمدن آمیخته‌ای از چیزهای ساده اولیه و شاهکارهای درخشانی بوده که گاه به گاه صورت می‌گرفته است. در این سرزمین نخستین حکومت و امپراطوری به دست انسان تأسیس شده؛ همچنین نخستین سازمان آبیاری، نخستین بار استفاده از سیم و زر برای ارزیابی کالا، نخستین قراردادهای بازرگانی، نخستین سازمان اعتبار معاملاتی، نخستین کتاب قانون، نخستین بار استفاده وسیع از خط نویسی، نخستین بار گفتگوی از داستان آفرینش و طوفان، نخستین مدرسه‌ها و کتابخانه‌ها، نخستین ادبیات و شعر، نخستین آرایه‌ها و جواهرآلات، نخستین حجاری و نقش برجسته، نخستین کاخها و معابد، نخستین بار استفاده از فلزات در تزیین، و نخستین طاقها و قوسها و گنبدهای ساختمانی در جهان پیدا شده است.

 نیز در همین سومر است که برای اولین بار، آن گونه که تاریخ نشان می‌دهد، پاره‌ای از زشتیهای تمدن، از قبیل بردگی و استبداد و چیرگی کاهنان بر مردم و جنگهای استعماری، به شکل وسیع دیده می‌شود. شکل زندگی در سومر متنوع و عالی و پرفعالیت و بسیار مفصل و پیچیده بود. در همانجاست که، از اختلافات طبیعی میان مردم، یک نوع زندگی تازه قرین آرامش و فراوانی و آسایش، برای نیرومندان، و زندگی دیگری، سراسر بدبختی و کار پیوسته، برای دیگر مردم نتیجه شده است. پایه هزاران اختلافی که در تاریخ جهان روی داده در همین سرزمین گذاشته شده است. 

 

ثبت نظر




لیست نظرات کاربران


مطالب مرتبط


ویروس های خطرناک  اما زیبا روی بوم نقاشی

ویروس های خطرناک اما زیبا روی بوم نقاشی

ویروس HIV، ابولا و زیکا، ویروس‌هایی هستند که شنیدن نام آنها هم هراس‌برانگیز است. اما دیوید گودسل، یک زیست‌شناس مرکز پژوهشی سن دیه‌گو آنها را سوژه قرار می‌دهد و تصاویر زیبا از آنها خلق می‌کند

آگوست رنوار  از نگهبانی موزه تا شهرت سبك امپرسیونیسم

آگوست رنوار از نگهبانی موزه تا شهرت سبك امپرسیونیسم

پيِر آگوست رِنوار، نقاش بزرگ فرانسوي در هفتم مارس 1841م در خانواده‏اي فقير در فرانسه به دنيا آمد , از مهم‏ترين تابلوهاي رنوار، مي‏توان به ضيافت در شب، تاب و چترها اشاره كرد.

تکنیک اکریلیک

تکنیک اکریلیک

رنگ اکریلیک رنگهایی مانند رنگ روغن هستند که از پلیمرهای متیل، اتیل و بوتیل اکریلات و همچنین کوپلیمرها تشکیل شده و حلال آنها آب می باشد.