برای مشاهده دوره های آموزشی کلیک کنید
تکنیک مداد شمعی
| همه چیز درباره نقاشی | | 4 سال پیش

تکنیک مداد شمعی

مداد شمعی یا پاستل روغنی، نوعی قلم ساخته شده از موم است که از آن برای نوشتن، نقاشی، رنگ آمیزی و دیگر سبکهای تصویرگری بهره برده می‌شود. مداد شمعی، از ترکیب رنگدانه، چسب موم و نوعی روغن غیرقابل خشک شدن ساخته می‌شود. مداد شمعی‌ها بافتی درشت تر از دیگر انواع پاستل ایجاد می‌کنند که پوشاندن آن‌ها با ثابت‌کننده رنگ فیکساتیو را دشوارتر می‌کند. 

تکنیک های طراحی با مداد شمعی، روش های مختلفی را شامل می شوند که هر یک برای تصویری که قرار است کشیده شود، مناسب است. برای کسانی که تا به حال از این وسیله استفاده نکرده اند، یاد گرفتن روش استفاده از تکنیک های متفاوت آن، شانس بیشتری برای خلق آثاری با کیفیت بالا به وجود می آورد. بهتر است برای شروع از پد طراحی استفاده کنید و خود را به گرفتن مداد شمعی در دست عادت دهید و برای ایجاد افکت های مختلف، فشارهای مختلف لازم را اعمال کنید. با تمرین، می توانید آثار رئالیستیک شگفت انگیزی خلق کنید.

طرح اولیه

طرح اولیه نقاشی با مداد شمعی، معمولا با مداد کشیده می شود. این مداد باید مداد نرمی مثل مداد BB باشد که برای فرآیند پخش رنگ که در نقاشی های مداد شمعی از آن استفاده می شود مناسب است. طرح کلی تصویر را بکشید. برای تمرین طرح کلی صورت نمونه خوبی است. طرح پایه ای صورت و مو و محل اجزای صورت ایده خوب و نقطه آغاز مناسبی برای کار با مداد شمعی است.

رنگ آمیزی زمینه ای

رنگ آمیزی زمینه ای به گونه ای انجام می شود که وضوح آن از تصویر واقعی کمتر باشد. با جاروزنی جزئی مداد شمعی (حرکت رفت و برگشتی)، رنگ ملایم اما فوق  العاده ای به دست می آید. به محض انجام این کار، با نوک انگشت عمل پخش رنگ مداد شمعی را انجام دهید تا افکت یکدستی ایجاد شود. از لبه های صورت شروع کنید و به سمت خارج صفحه حرکت کنید تا زمینه یکدست به نظر برسد و با ترکیب اصلی تصویر در هم آمیخته شود.

تکنیک های سایه زنی

در سایه زنی زمینه از رنگی کمی تیره تر استفاده کنید و در اطراف لبه های صورت و تصویر سایه ایجاد کنید. سایه ها بیشتر باید آبستره باشند تا اینکه با خطوط مستقیم کشیده شوند. رنگ تیره را با نوک انگشت پخش کنید تا با تصویر در هم آمیخته شود و یکدست به نظر برسد و ایجاد سایه کند.

رنگ های پوست

مداد شمعی را انتخاب کنید که نزدیک ترین رنگ را به رنگ پوست دارد. اغلب در ست مداد شمعی های با کیفیت، این رنگ گنجاده می شود. با استفاده از این مداد، خیلی کمرنگ سطح پوست را رنگ کنید. در واقع  بار دیگر کل صورت را رنگ می کنید اما این بار آنقدر کمرنگ این کار را انجام می دهید که خطوط مداد از زیر آن مشخص است. با استفاده از مداد شمعی سفید، در پوست زیر چشم و کناره های گونه رنگ روشن به کار ببرید و برجستگی هایی ایجاد کنید. با انگشت به ملایمت رنگ را پخش کنید. قسمت هایی که باید تیره تر به نظر برسند را با رنگ های کمی تیره تر، تیره تر کنید.

ثبت نظر




لیست نظرات کاربران


مطالب مرتبط


هنر سومریان

هنر سومریان

اقوام سومری که اصل و منشأ آنها هنوز بزرگترین معمای تاریخ باستانی است، در بین النهرین سکنی گزیده بودند .از هنر سومریان میتوان به خط و زبان آنها اشاره کرد.

مرتضی کاتوزیان ؛ نقاش معاصر

مرتضی کاتوزیان ؛ نقاش معاصر

مرتضی کاتوزیان در خانواده ای هنر دوست و متوسط و در 11 تیر ماه سال 1322 به دنیا آمد. از کودکی عاشق نقاشی بود و تمام اوقات او بدون مربی صرف فراگیری این هنر می شد.

رقص قلم های هنرمندان ایرانی بر فراز برج آزادی

رقص قلم های هنرمندان ایرانی بر فراز برج آزادی

در این بخش شروع یک نمایشگاه خوشنویسی در برج آزادی به اطلاع شما میرسد و معرفی میشود