برای مشاهده دوره های آموزشی کلیک کنید
نکات و نحوه ی اموزش انواع پرسپکتیو
| همه چیز درباره نقاشی | | 4 سال پیش

نکات و نحوه ی اموزش انواع پرسپکتیو

در دنیای هنر به ویژه هنر ترسیم نمایش واقعیت و حقیقی بودن انها بسیار مهم است.تا بیننده بتواند اثار طراحان را با تمامی جزئیات تصور و به خوبی درک کند .پرسپکتیو با برجسته سازی جزئیات ، عمق دادن به طرح و نقش و نگار ها  می تواند معنا و مفهوم تازه ای به تصاویر ببخشد وبه همین علت توانسته جایگاه ویژه ای در معماری ، نقاشی و سینما ، پیدا کند.


پرسپکتیو به چه معناست؟

دانستنی و نکات کاربردی پرسپکتیو

ابزارهای پیشنهادی طراحی پرسپکتیو

اشنایی با خط افق در پرسپکتیو

اشنایی با نقطه و خطوط گریز

سه اصل مهم در طراحی پرسپکتیو

انواع  طراحی پرسپکتیو

  1. طراحی پرسپکتیو ترسیمی
  2. طراحی پرسپکتیو علمی

طراحی پرسپکتیو هنرمعماری  و انواع ان


پرسپکتیو به چه معناست؟

به نمایش تقریبی یک تصویر به همان شکل که توسط چشم دریافت می شود پرسپکتیو " Perspective " گفته می شود.که ابتدا توسط فردی به نام Boethius به کار گرفته شده است که در دوره ی " رنسانس " به معنای " دیدن از صفحه ای شفاف " بود و علت این نام گذاری به این دلیل است که مدل را در مقابل ، چهار چوبی شیشه ای قرار میدادند و سپس با قرار دادن کاغذی نازک بر روی شیشه با خطوط ظریف و نقطه گذاری ، عکس مدل را بر روی کاغذ انتقال می دادند.

اجسام زمانی که در موقعیت های مختلف قرار می گیرند از نظر و دید ما ،از لحاظ ظاهر و ابعاد دچار تغییر شکل می شوند ، این تغییرات ظاهری ، اساس و بنیاد پرسپکتیو می باشد.به بیان ساده تر می توان گفت زمانی که اجسام از از دنیای واقعی و سه بعدی در یک صفحه ی دو بعدی مانند؛کاغذ یا بوم قرارمی گیرد.پرسپکتیو می گویند.

کشیدن نقاشی پرسپکتیو روشی در طراحی است که برای نمایش و نشان دادن بعد سوم در صفحه ای تخت و دو بعدی استفاده می شود.

دانستنی ها و نکات کاربردی پرسپکتیو:

  • توجه داشته باشید که سطوحی که رو به روی بیننده قرار دارد اشکال واقعی را نشان دهد.و هر چه از دید مخاطب دور تر می شود کوچک تر و در نتیجه به یک نقطه تبدیل شوند.
  • در این نوع طراحی اشکال واقعی ، خطوط افقی و در نتیجه اجسام در یک نقطه ناپدید می شوند.
  • معماران معمولا در طرح های خود از افراد و درخت استفاده می کنند تا به ببینده درک بهتری از ایده و طرح کلی بدهند.
  • با طراحی پرسپکتیو می توان به یک اثر ، عمق و دور نمایی داد.
  • در هنرغرب ، به  پرسپکتیو ، پرسپکتیو خطی نیز می گویند.
  • پرسپکتیو علاوه بر هنر در ریاضی و هندسه نیز ریشه دارد.
  • اموزش و یادگیری پرسپکتیو مانند یادگیری ترکیب رنگ ها می باشد،در ابتدا شما باید به خوبی انها را اموزش ببینید و سپس با کسب تجربه و مهارت لازم ، ان را به خوبی پیاده سازی و طراحی کنید.
  • برای مقیاس و اندازه گیری می توانید از انگشت شصت و یا مداد طراحی خود استفاده کنید.
  • سه نکته ی مهم و کلیدی:

نکته ی اول : سعی کنیر بازوی خود را بدون حرکت نگهداریداینکار کمک میکند که فاصله یقلم و اشیاء ، ثابت بماند ودر نتیجه تغییرات غیر ضروری و عدم تناسب در طرح شما ، پدیدار نمی شود.

نکته ی دوم : در هنگتم توجه و نگاه کردن به مدل و سوژه ی خود ، سر خود را ثابت نگهدارید.

نکته ی سوم :برای اندازه گیری اشیاء با ابعاد مختلف ،  از یک قلم بلند استفاده کنید

ابزار پیشنهادی برای طرحی پرسپکتیو:

  1. مداد مکانیکی یا "Clutch" که نوک ان HB ,H2 باشد.
  2. روان نویس نوک نمدی
  3. شاسی و گیره ی نگهدارنده ی کاغذ
  4. ماژیک کیوکالر و تاچ
  5. حلال برای شارژ ماژیک ها
  6.  کاغذ A3
  7. پاک کن اتودی و معمولی
  8. خط کش و پرگار

اشنایی با خط افق در پرسپکتیو:

یکی از مبانی مهم در طراحی پرسپکتیو ، شناخت خط افق است. که با توجه به قرار گرفتن بیننده نسبت به خط افق ، زاویه ی دید شما نسبت به مدل و سوژه متفاوت خواهد بود.

زمانی شما اجسام را از بالا مشاهده می کنید که زیر خط افق ، دید شما باشد. و اگر دید شما ، پایین خط افق باشد . قسمت زیرین اشیاء ، قابل مشاهده می باشد.

اشنایی با نقطه و خطوط گریز :

  • نقطه ی گریز :

خطوط زاویه دار با سطح صورت ناظر در یک نقطه به هم می رسند . که به ان  نقطه ، نقطه ی گریز می گویند.به عباراتی دیگر می توان گفت که تمامی خطوطی که از این نقطه رسم و متشعشع می شوند ، خطوطی هستند که با زاویه های یکسان به صورت ناظر ، بازتاب میکنند.

  • خطوط گریز :

خطوط گریز در نقطه ی گریز تشکیل و از ان خارج می شود.که در بالا و پایین اشیاء ، به صورت افقی رسم می شوند. این خطوط به اثار طراحی شده اعتبار می بخشدو ساختار کلی ، اثر را تکمیل می سازد.برای مثال می توان گفت که اگر شما یک پنجره را در نظر بگیرید ؛ قسمت بفوقانی و پایینی چهار چوب پنجره ، خطوط گریز ، وجود دارد.

سه اصل مهم در طراحی پرسپکتیو:

" پرسپکتیو " یا " دور نمایی" بر اساس اصول و قوانین ریاضی و هندسی ، تکنیکی برای مشخص کردن فاصله ها و نمایش دوری و نزدیکی اجسام در نقاشی،هستند.که البته فاصله و ابعاد اجسام باید با یکدیگر متناسب باشند تا تصاویر طراحی شده ، غیر واقعی به نظر نرسد.

سه اصل مهم در پرسپکتیو عبارت است از:

  1. اصل کوتاه شدن
  2. اصل کوچک شدن
  3. اصل نزدیک شدن

برای مثال اگر جسمی  در فاصله ی دور با دید شما و یا بیننده قرار بگیرد.برای رسم و طراحی ان را باید کوتاه تر ، کوچک تر و مات تر از شکل واقعی ان رسم کنید. و اجسام نزدیک را نسبت به اشیاء دور تر ، بزرگ تر و جزئیات دقیق تر، رسم کنید.

انواع  طراحی پرسپکتیو:

با توجه به توضیحات گفته شده تا کنون ؛ می توان نتیجه گرفت که با علم پرسپکتیو می توان فضای سه بعدی را در صفحه ای دو بعدی قرار داد .

با استفاده از ترسیم خطوط افقی وعمودی که با فاصله های دور و نزدیک در کنار هم قرار دارند می توان خطای دید ایجاد کرد ، بنابراین کاربرد ان را می توان در دو دسته ی اصلی قرار داد:

  1. طراحی پرسپکتیو ترسیمی : در پرسپکتیو ترسیمی اشیاء به صورتی رسم می شوند که در یک صفحه ی دو بعدی دیده می شوند ، نه شکلی که در دنیای واقعی دارند.طراحی اشیاء نسبت به موقعیت و زاویه ی دید بیننده یا همان ناظر متفاوت است. به طوری که می توان با دیدن نقاشی ، زاویه ی دید طراح را نسبت به اشیاء و تابلو حدس زد.

از ویژگی های پرسپکتیو ترسیمی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بافت
  • سایه تیره و روشن
  • تقارب موازی
  • موضع و اندازه
  1. طراحی پرسپکتیو علمی : این نوع پرسپکتیو در تهیه ی نقشه های فنی و رشته های دانشگاهی ، همچون معماری و صنعت بسیار کاربرد دارد.که بر خلاف پرسپکتیو ترسیمی می توان گفت که طراح از تمامی زوایا ، به طور دقیق مشاهده و طراحی می کند. و شامل سه زاویه ی الفا ، بتا ، گاما می باشد.در نتیجه نسبت و تناسب بین اجزا همیشه برقرار است.

طراحی پرسپکتیو هنرمعماری و انواع ان:

پرسپکتیو هنرمعماری در زمینه هایی همچون نقاشی و گرافیگ ، سینما و عکاسی ، هنر و معماری کاربرد های بسیاری دارد.معماران و طراحان همواره به دنبال شیوه و روشی ، برای نشان دادن طرح های خود به بیننده بوده اند که مخاطب بتواند ان را درک و واقعی تلقی کند و طراحی پرسپکتیوهنرمعماری توانسته ، کمک شایانی به جامعه ی معماران کند.

  • پرسپکتیو مقدماتی
  • پرسپکتیو تک نقطه ای
  • پرسپکتیو دو نقطه ای
  • پرسپکتیو سه نقطه ای
  • پرسپکتیو بدون نقطه

پرسپکتیو مقدماتی:

مرحله ی اول را با کشیدن یک X در وسط صفحه شروع کنید و سپس  چهار خط را از مرکز به سمت گوشه های کاغذ رسم کنید به اینصورت یک علامت ضربدر بزرگ بر روی صفحه رسم می شود.

در مرحله ی دوم  : یه سری ستون عمودی در قسمت راست صفحه رسم کنید توجه داشته باشید که هر چه به مرکز صفحه نزدیک می شوید ستون ها باریک تر ، کوتاه ترو فاصله ی بین انها کم تر می شوند.

در مرحله ی سوم : همین ترتیب و رسم خطوط را در قسمت چپ نیز رسم کنید.

در مرحله ی چهارم : قسمت بالای صفحه که در واقع سقف می باشد را با نشان دادن الگوی شطرنجی رسم کنید.

در نهایت با کشیدن خطوط اضافی و بعد دادن  به قسمت سقف و پایین ستون ها ، نقاشی شما رو به اتمام است.

پرسپکتیو یک نقطه ای

تعریف : یک سیستم ریاضی است که  متشکل از خطوط عمودی و افقی که بر هم متقاطع شده اند، که اشیاء دو بعدی و سه بعدی از یک نقطه انتشار پیدا می کنند.

ممکن است که تعریف پرسپکتیو یک نقطه ای ، پیچیده به نظر بیاید ولی معنا و مفهوم ان بسیار ساده تر از تعریف ان است.

پرسپکتیو تک نقطه ای یک روش طراحی مدل و اشیاء بر روی کاغذ و بوم است که به شی ما در صفحه بعد می دهد که می توان به این وسیله نشان داد که چگونه اشیاء وقتی دور تر می شوند،کوچک تر به نظر می رسند و در نهایت به یک نقطه در صفحه تبدیل می شود.

کاربرد پرسپکتیو تک نقطه ای در طراحی:

اغلب زمانی از پرسپکتیو تک نقطه ای استفاده می شود که که اشیاء از روبه رو دیده شوند و به صورت ممتد تکرار شود. مانند؛جاده ، ریل قطار و تیر های برق،درختانی که ب طور منظم در یک مسیر قرار گرفته اند.

اموزش طراحی پرسپکتیو تک نقطه ای:

در ابتدا خطی افقی را در نظر بگیرید و سپس با مدادی سخت،رسم کنید.این خط به شما کمک خواهد کرد که تا چه فاصله ای می توان مسافت و فاصله را دید.

در مرحله ی دوم : نقطه ی گریز یعنی محلی که اشیا به ان سمت حرکت می کند و در یک نقطه نا پدید می شود را رسم کنید.

در مرحله ی سوم : شی های اصلی تصویر خود را رسم کنید .

خطوطی که  از رو به روی دید ببیننده شروع می شوند هر چه به سمت نقطه ی گریز نزدیک می شوند؛فاصله ها کمتر و خطوط و تصویر به سمت نقطه ی گریز حرکت می کند.

در اخرین مرحله شما می توانید جزئیات نقاشی خود را کامل کنید .

پرسپکتیو دو نقطه ای:

تعریف : در این نوع طراحی دو نقطه ی گریز بر روی خظ افقی که رسم می کنیم، داریم. و فقط تعدادی از خطوط عمود به موازات با پرده ی تصویر رسم می شوند.و الباقی خطوط به صورت مورب رسم می شوند.

طراحی پرسپکتیو دو نقطه ای معمولا برای معماران کاربرد دارند.

اموزش طراحی  پرسپکتیو دو نقطه ای:

در مرحله ی اول : کمی بالاتر از مرکز صفحه ، خط افقی رسم کنید . و سپس خطی عمود از وسط صفحه و متقاطع با خط افق رسم کنید.

در مرحله ی دوم: زاویه ای از دید بیننده ی تصویر مشخص  کنید این نقطه ممکن است خارج از صفحه ی کاغذ قرار بگیرد.

در مرحله ی سوم اولین نقطه ی گریز خود را از زاویه ی 60درجه از سمت چپ رسم کنید. و سپس نقطه ی گریز دوم را از زاویه ی دیدی 30درجه از سمت راست رسم کنید.

توجه داشته باشید که زاویه ی بین خطوط از دید بیننده به نقطه های گریز  90 درجه باشد.

در مرحله ی چهارم: اشیای اصلی خود را با رسم خط عمودی بکشید و سپس خطوط افقی به سمت چپ در زاویه ی نقطه ی گریز از چپ و خطوط افقی به سمت راست در زاویه ی گریز از مرکز راست رسم کنید.

در مرحله ی پنجم : با توجه به جهت هایی که خطوط افقی رسم شده اند  شروع  به اضافه کردن جزئیات نمایید  و پس از پر رنگ کردن خطوط اصلی تصویر،خطوط راهنمایی و اولیه را پاک کنید.

  • پرسپکتیو دو نقطه ای از دید پرنده :  همانطور که از اسم ان مشخص است . این نوع طراحی از زاویه ی دید پرنده ها می باشد  که از این زاویه هیچگاه نمی توان اسمان را دید و طراحی کرد.بلکه ؛ بام خانه ، فضاهای سبز و جاده ها از بالا قابل مشاهده و رسم است.

  • پرسپکتیو دو نقطه ای با ایجاد فضا : در این نوع طراحی با استفاده از منعکس شدن اجسام بر روی زمین می توان بارش باران و خیس بودن زمین را القا کرد . که قسمت هایی که نزدیک به زمین است ، باید با رنگ های تیره رنگ امیزی کرد.​​​​​

​​​​​​​

پرسپکتیو سه نقطه ای :

تعریف:  این نوع  طراحی متشکل از سه نقطه ی گریز می باشد که هیچ خطی با پرده ی تصویر موازی نمی باشد و نقطه ی گریز سوم در محلی قرار می گیرد که خطوط ارتفاع به یک دیگر می رسند.

کاربرد این نوع طراحی پرسپکتیو برای نشان دادن ساختمان های بلند،اسمان خراش ها و برج ها کاربرد دارد.

اموزش طراحی پرسپکتیو سه نقطه ای:

در طراحی پرسپکتیو سه نقطه ای علاوه بر پرسپکتیو دو نقطه ای ، نقطه ی گریز سومی در دید عمود وجود دارد.مانند زمانی که از بالای یک ارتفاع و یا اسمان خراش نگاه می کنیم.

در نظر داشته باشید که ممکن است نقطه ی گریز سوم در دیدگاه چهارم و پنجم نیز قرار بگیرد به طور مثال به یک جسم نگاه کنید.ایا از زاویه های گوناگون و بعد های مختلف یک شکل دارد؟در نتیجه نقطه ی گریز سوم با توجه به زاویه ی دید ما ممکن است در نقاط مختلف قرار گیرد    

پرسپکتیو بدون نقطه:

این نوع طراحی متخص اشیاء و مدل های بی قاعده است  و همانطور که از اسم ان مشخص است برای طراحی " پرسپکتیو بدون نقطه  " نیازی به نقطه های گریز نمی باشد.زیرا بسیاری از مدل ها  مانند طبیعت و مناظر که اجزای ان از اشکال مختلف تشکیل شده اند و نمی توان از خطوط موازی برای رسم انها استفاده کرد.

پرسپکتیو بدون نقطه معمولا برای کشیدن شی و اجسامی است که در مسافت های دور کوچک تر می شوند و هر ه دور تر می شوند تضاد رنگ ها و سایه ها کمتر به چشم میاید.

​​​​​​​​​​​​​​

ثبت نظر




لیست نظرات کاربران


مطالب مرتبط


ویروس های خطرناک  اما زیبا روی بوم نقاشی

ویروس های خطرناک اما زیبا روی بوم نقاشی

ویروس HIV، ابولا و زیکا، ویروس‌هایی هستند که شنیدن نام آنها هم هراس‌برانگیز است. اما دیوید گودسل، یک زیست‌شناس مرکز پژوهشی سن دیه‌گو آنها را سوژه قرار می‌دهد و تصاویر زیبا از آنها خلق می‌کند

تاریخ هنر نقاشی قبل از اسلام

تاریخ هنر نقاشی قبل از اسلام

نقاشی در ایران سابقه بسیار طولانی دارد. از عصر حجر تا دوران معاصر یک خط سیر ممتد وجود داردکه تعالی این هنر را میرساند. استفاده از لعاب در ایران برای اولین بار در هزاره سوم پیش از میلاد و در شهر شوش رایج شد.

تفاوت نقاشی و طراحی

تفاوت نقاشی و طراحی

سیاه قلم, نقاشی است یا طراحی؟ در اینجا توجه شما را به تعریف این تکنیک با نمایش نمونه کارهای طراحی و نقاشی جلب مینماییم.