تحلیل کشیدن خانه و خورشید در نقاشی کودکان
کودکان معمولا از طریق روشهای فکری، جسمی و احساسی جهان اطراف را کشف میکنند. مداد، قلم مو و کاغذ بهترین روش برای انتقال ترسها و امیدهای آنهاست. پیشرفت نقاشی کودکان در طی یک دوره زمانی میتوانند رشد فکری آنها را نشان دهد و همچنین تواناییها و مهارتهای علمی آنها را مشخص کند.
کودکان از طریق نقاشیهای خود، نظرات و تفسیرهایشان را بیان میکنند. نقاشیهای کودکان بخشی از طبیعت درونی آنها است. هنگامی که نقاشی میکنند، مواد، مداد رنگی، الگو، اندازه و موقعیت آنچه را که میخواهند بکشند با دقت انتخاب میکنند که هر کدام نشان دهنده بعدی از درون آنهاست و میتواند اطلاعات دقیقی ارائه دهد.
بخش ناخودآگاه روح میتواند از طریق نقاشی ظاهر شود. طراحی یک ارتباط مستقیم با بخش ناخودآگاه دارد و حاوی اطلاعات روانشناختی زیادی است که عمق روان کودک را میتوان از طریق آن احساس کرد. کودکانی که نقاشی میکنند بچههای خوشحال تری هستند. آنها ترس، آرزو، درد و ... را از طریق نقاشی بیان میکنند. همچنین اطلاعاتی در مورد رابطه جهان و دیگر افراد بیان میکنند.
در این مطلب کشیدن خانه و خورشید را در نقاشی کودکان تجزیه و تحلیل خواهیم کرد.
خانه
در نقاشیهای کودکان، خانه بیش از هر چیز دیگری کشیده میشود. در شروع کار معمولاً خانه به صورت یک مربع که بر بالای آن یک مثلث قرار دارد، کشیده میشود. خانه نماد پناه گاه و هستهی اصلی و گرمی خانوادهای است که ممکن است مورد علاقه یا تنفر کودک باشد. خانههایی که کودکان ترسیم میکنند ممکن است دارای باغچه، گل، درهای بزرگ، پنجره و پردههای رنگین باشد. چنین خانه ای، نماد یک زندگی سعادتمند است که کودک در آن احساس آرامش میکند. برعکس، اگر خانهای بدون در ورودی، با دیوارهایی بلند و به گونهای منزوی و دورافتاده ترسیم شود، معنای متفاوتی پیدا میکند. اگر این خانه بین سنین پنج تا هشت سالگی ترسیم شود نشان گر خجالتی بودن کودک و وابستگی شدید او به مادر است. بعد از هشت سالگی نشان گر احساس خودکوچک بینی و تنهایی کودک و در نوجوانی نشان گر شرم و حیای بیش از حد، و داشتن احساسات رقیق است.
خورشید
خورشید به علت نقش مهمی که برعهده دارد، در نقاشیهای بیشتر کودکان دیده میشود. تصویر خورشید بیان گر امنیت، خوش حالی، گرما، قدرت و به نظر بعضی پژوهش گران نماد پدر مطلوب است. وقتی رابطهی پدر و کودک خوب است، خورشید به طور کامل و در حال درخشیدن نمایش داده میشود. هنگامی که این ارتباط مطلوب نیست، خورشید در پشت کوه ناپدید است و یا به صورت قوسی در افق دیده میشود و اگر کودک از پدرش هراس داشته باشد، خورشید به رنگ قرمز تند یا سیاه که مضطرب کننده است، ترسیم میشود.
با وجود این نحوهی نمایش خورشید، مانند سایر موضوعهای نقاشی ممکن است به حال و حوصلهی لحظهای کودک و نه به تفاهم و عدم تفاهم بین کودک و پدر بستگی داشته باشد. بنابراین، قبل از هر قضاوت و تعبیری در این مورد، بهتر است چندین نقاشی یک کودک را مورد بررسی قرار داد تا معلوم شود آیا این پدیده مرتب تکرار میشود یا خیر. آن گاه به تجزیه و تحلیل آن پرداخت. در تجزیه، تحلیل و تفسیر نقاشی کودک باید به نقش آموزش و یادگیریهای قبلی نیز توجه داشت.
اگر بدون در نظر گرفتن الگوهای یاد گرفته شده در گذشته، بخواهید نقاشی کودک را تفسیر کنید، از حقیقت دور شده و به یک تشخیص غلط دربارهی حالات عاطفی و روانی کودک میرسید. در ثانی، در تفسیر نقاشی کودک، باید جنبههای مختلفی از نقاشی را مد نظر قرار داد که عبارتند از: رنگ، محتوا، فضای به کار گرفته شده و خطوط (اشکال). بدیهی است که تفسیر نقاشی کودک بدون در نظرگرفتن هر یک از این جنبه ها، شما را به نتیجهی مطلوب نخواهد رساند.
مطالب مرتبط
ترکیب بندی رنگ ها
با دایره رنگ ایتن و رنگ های اصلی، رنگ های فرعی، رنگ های خنثی آشنا می شوید. و در ادامه ترکیب های رنگی مختلف و تونالیته های رنگی و طیف های خاکستری را یاد میگیرید.
محمود فرشچیان ؛ اصالت و نوآوری با خطوط روان
استاد محمود فرشچيان در سال 1308 در شهر هنرپرور اصفهان ديده به جهان گشود. پدرش كه مردي هنردوست بود با توجه به اشتياق فرزند به هنر نقاشي او را به كارگاه استاد حاج «ميرزا آقا امامي» رهنمون كرد.
هنر دوره ی آنئولتیک
نام تمدن برنز یا آنئولتیک به طور کلی به تمام فرهنگ هایی داده می شود که در اوایل پیدایش این آلیاژ وجود داشته اند. عصر برنز در مصر از دوره ی سلسله ی فراعنه بوده است.
ثبت نظر
لیست نظرات کاربران