برای مشاهده دوره های آموزشی کلیک کنید
حسین بهزاد ؛ نقاش و مینیاتوریست نام آور کشور
| همه چیز درباره نقاشی | | 5 سال پیش

حسین بهزاد ؛ نقاش و مینیاتوریست نام آور کشور

حسين بهزاد نقاش و در واقع مينياتوريست بزرگ و نام آور کشور فرزند فضل الله اصفهاني در سال 1273 شمسي متولد شد و در 21 مهر 1347 درگذشت.پدرش فضل الله اصفهاني قلمدان ساز و نقاش آبرنگ بسيار ماهر و زبردستي بود. حسين بهزاد از سن هفت سالگي و به امر پدر در كارگاه قلمدان سازي ملا علي قلمدان ساز به كار مشغول شد. پس از چندي  پدرش از دنیا رفت و حسين بهزاد دوران كودكي و نوجواني سخت و طاقت فرسايي را پشت سر گذاشت.

فقر اقتصادي توأم با فشارهاي زايدالوصف ناپدري اش زندگي را سخت به كام او تلخ مي كرد. آنچه بود پس از مرگ استاد، نخست به شاگردي ميرزا حسن پيكرنگار گمارده شد و با توسعه كمي و كيفي كار استاد، حسين بهزاد نيز كه در فراگيري مينياتور استعداد قابل توجهي از خود نشان داده بود، خيلي زود به اشتهار رسيد و بسياري از آثار مينياتوری سفارش شده به كارگاه ميرزا حسن را بهزاد ساخته و پرداخته مي كرد.

حسين بهزاد به ويژه در كپيه كردن از آثار و نقاشی مينياتوری قديم كه سخت مورد توجه اروپاييان و دلالان ايراني بود، استعداد و توانايي بسيار زيادي از خود نشان داد. حسين بهزاد از سن 18 سالگي كارگاه مينياتوری مستقلي داير كرده به سرعت كار او با استقبال فراوان روبه رو شد. او به ويژه آثار كمال الدين بهزاد و رضا عباسي از مينياتوريستهاي صاحب نام و درجه اول دوران صفويه را با استادي تمام كپيه مي كرد. حسين بهزاد براي مطالعه در آثار نقاشي جديد و قديم هنرمندان اروپايي، بارها از اروپا ديدن كرد و آثار و مينياتورهای او در چندين نمايشگاه هنري ايران، اروپا و آمريكا به نمايش گذاشته شد و با استقبال فراوان روبه رو شد.
 

از حسين بهزاد كه سالها كارمند فني اداره كل باستانشناسي و استاد مينياتور هنرستان هنرهاي زيباي تهران بود، تابلوهاي مينياتوری نفيس و بسيار ارزنده و گرانبهايي به يادگار مانده است كه برخي از آنها عبارتند از:

ايوان مدائن، فردوسي و قهرمانان شاهنامه، ابن سينا بر بالين بيمار عشق (در 2 تابلو مختلف)، صاحبان طلاي سياه، حافظ شيراز، نيمه شب حافظ، شب حافظ، انديشه حكيم ابوعلي سينا، پند خيام ( در دو تابلو مختلف)، دختر رز (در سه تابلو مختلف)، خيال، دو دلداده، موسي و شبا، خواب خوش، بهرام و گلندام، نگاه، بهار و جواني، آفرينش از نظر خيام، ناز، قيام كاوه آهنگر، اسرار ازل، عصيان، خسرو و پرويز، در جستجوي انسان تابلوي نيم تمام، بهشت و دوزخ، طنازي و خيام.


 

ثبت نظر




لیست نظرات کاربران


مطالب مرتبط


حسین بهزاد ؛ نقاش و مینیاتوریست نام آور کشور

حسین بهزاد ؛ نقاش و مینیاتوریست نام آور کشور

حسين بهزاد نقاش و در واقع مينياتوريست بزرگ و نام آور کشور فرزند فضل الله اصفهاني در سال 1273 شمسي متولد شد و در 21 مهر 1347 درگذشت.

هنر سومریان

هنر سومریان

اقوام سومری که اصل و منشأ آنها هنوز بزرگترین معمای تاریخ باستانی است، در بین النهرین سکنی گزیده بودند .از هنر سومریان میتوان به خط و زبان آنها اشاره کرد.

ژاک لوئی داوید ؛ پیشگام در سبک نئوکلاسی سیسم

ژاک لوئی داوید ؛ پیشگام در سبک نئوکلاسی سیسم

ژاک لوئی داوید نقاش فرانسوی و از پیشگامان سبک نئوکلاسی سیسم بوده است. از آثار معروف ژاک لوئی داوید میتوان به سوگند هوراتی ها، مرگ سقراط، مداخله ی زنان اهل سابین، ناپلئون در حال عبور از آلپ، تاج گذاری ناپلئون و مرگ مارا اشاره کرد.