برای مشاهده دوره های آموزشی کلیک کنید
هنر درمانی و تاثیرات روحی روانی آن
| همه چیز درباره نقاشی | | 4 سال پیش

هنر درمانی و تاثیرات روحی روانی آن

هنر درمانی

استفاده از هنر برای درمان بسیاری از اختلالات روانی در اکثر کشورهای دنیا روشی نوین و ابزاری موفقیت آمیز بوده است. هنردرمانی به‌معنای کاربرد هنر در درمان افراد است و در بستری حرفه‌ای، به افرادی که دچار بیماری‌های مختلف هستند، آسیب‌های روانی سخت دیده‌اند و با چالش‌هایی سنگین رو‌به‌رو شده‌اند و همچنین افرادی که به‌دنبال توسعه‌ی فردی هستند، کمک و همراهی می‌کند.

با خودآگاهی بیشتری که هنردرمانی در اختیار افراد قرار می‌دهد، امکان مقابله با تجارب ناخوشایند فراهم می‌شود. ضمن اینکه توانایی‌ها و مهارت‌های شناختی بالا می‌رود و لحظاتی که در آن به خلق اثر هنری پرداخته می‌شود، لذت‌بخش و شیرین هستند.

به عبارت دیگر هنردرمانی شیوه‌ای از درمان است که به مدد آن، فرد وارد فرایند خلق اثر هنری می‌شود و ضمن این تجربه‌ی تازه، از نظر جسمی، روحی و عاطفی بهبود می‌یابد. با ورود به فرایند خلاق تولید اثر هنری، فرد شروع به ابراز ابعاد هنرمندانه‌ی خود می‌کند و از این طریق می‌تواند رفتارها و احساساتش را تحت کنترل درآورد، از استرس‌ها بکاهد و خودآگاهی و عزت ‌نفسش را بهبود ببخشد. برای استفاده از هنردرمانی نباید حتما استعداد هنری زیادی داشته باشید. کافی‌ست تا به کمک هنر احساسات و درونیات فروخورده‌ی خود را ابراز کنید. در این فرایند، متخصصان و افراد حرفه‌ای می‌توانند شما را هدایت و پیام‌های پنهان در آثارتان را معنا کنند.

چه کسانی مناسب هنر درمانی هستند ؟ 

همه می‌توانند از هنردرمانی استفاده کنند. با وجود درمان‌های مختلفی که برای رفع انواع مشکلات روانی و جسمانی کشف و طرح شده است، هنردرمانی چیز دیگری است.
تفاوت عمده هنردرمانی با سایر روش‌ها در این است که به ما امکان ابراز احساسات و برقراری ارتباط با محیط اطراف‌مان را با روشی به‌جز استفاده از کلمات و جمله‌ها میسر می‌کند. کلمات و عبارات محدود هستند و نمی‌توانند حق مطلب را در ارتباطات به‌طور تمام و کمال ادا کنند.

ثبت نظر




لیست نظرات کاربران


مطالب مرتبط


هنر یونان و روم باستان

هنر یونان و روم باستان

یونان و وروم به عنوان یکی از چند تمدن ابتدایی بشر ، نقش بسیار پر رنگی در شکل گیری جوامع انسانی متمدن داشته اند.تمدن و هنر اژه ای به عنوان پیشتاز نخستین تمدن از اهمیت ویژه ای برخوردار است .

حسین بهزاد ؛ نقاش و مینیاتوریست نام آور کشور

حسین بهزاد ؛ نقاش و مینیاتوریست نام آور کشور

حسين بهزاد نقاش و در واقع مينياتوريست بزرگ و نام آور کشور فرزند فضل الله اصفهاني در سال 1273 شمسي متولد شد و در 21 مهر 1347 درگذشت.

دلایل و مزایای استفاده از هنر درمانی

دلایل و مزایای استفاده از هنر درمانی

با استفاده از هنردرمانی می‌توان به بهبود روحی و عاطفی بیمار کمک کرد. هنردرمانی باعث کاهش تنش و استرس می‌شود و به خود درمانی کمک شایانی می‌کند.