برای مشاهده دوره های آموزشی کلیک کنید
ابزار های طراحی سیاه قلم
| همه چیز درباره نقاشی | | 4 سال پیش

ابزار های طراحی سیاه قلم

در این مقاله به معرفی ابزارهای سیاه قلم که قبل از شروع به یادگیری و آموزش  طراحی چهره به روش سیاه قلم باید تهیه کنید می پردازیم : تمامی این وسایل در بازار یافت می شوند و برای تهیه آنها نگران نباشید،ما در این مقاله به شما یاد می دهد که با وسایلی که درطول روز بارها از آنها استفاده می کنید، چگونه می توان تصاویری زیبا طراحی کرد که دیگران را تحت تاثیر آن قرار دهید.

فهرست مطالب


مختصری در مورد سیاه قلم 

قلم مو Brush 

مداد کنته Conte Pencil   

زغال و پودر زغال 

پاک کن Eraser 

محو کن Blendig Stump     

کاغذ پوستی Parchment Paper 

مقوای طراحی 

کاتر Cutter   

پالت تخم مرغی Drawing Tray Color Palette 

کف دریا Cuttlebone

تخته شاسی   

 چسب کاغذی Masking Tape 

سمباده Sandpaper   

پنبه سفید Cotton


مختصری در مورد سیاه قلم

در این مقاله به معرفی ابزارهای سیاه قلم که قبل از شروع به یادگیری و آموزش  طراحی چهره به روش سیاه قلم باید تهیه کنید می پردازیم : تمامی این وسایل  در بازار یافت می شوند و برای تهیه آنها نگران نباشید،ما در این مقاله به شما یاد می دهد که با وسایلی که درطول روز بارها از آنها استفاده می کنید، چگونه  می توان تصاویری زیبا طراحی کرد که دیگران را تحت تاثیر آن قرار دهید.

طراحی به روش سیاه قلم بسیار پرطرفدار است و در چند سال گذشته استقبال  بسیار زیادی توسط افرادی که به هنر نقاشی علاقه مند هستند داشته است. در  برخی منابع شروع پیدایش این تکنیک را به قرن هفتم هجری نسبت داده اند  که البته چندان قابل اتکا نمی باشند.

برای طراحی سیاه قلم از ابزار های متفاوتی استفاده می شود که در ادامه به آنها  می پردازیم:

قلم مو Brush

یکی از ابزارهای بسیار کاربردی در طراحی سیاه قلم قلم مو است که برای  محو کردن سایه ها و سایه زدن با استفاده از پودر زغال، پودر کف دریا مورد  استفاده قرار می گیرد و در سایز های مختلف موجود می باشد.

قلموی نقاشی

نحوه استفاده از قلم مو :

قلم مو ها در سایز های مختلف و با موهای طبیعی و مصنوعی در بازار وجود دارد  که قلم مو هایی که دارای موی طبیعی هستند نرم تر از نوع موهای مصنوعی  آن هستند. بعضی از قلم مو ها مانند شماره صفر ، یک و دو را باید بعد از تهیه موهایشان  را کوتاه کنیم که برای انجام این کار کافی است بصورت تقریبی 2 الی 3 میلی متر  از قسمت بالایی و فلزی قلم مو را انتخاب کنیم و با کاتر و یا یک قیچی کوچک  آن را کوتاه کنیم. قلم موهای باریک را برای کشیدن خطوط باریک و کوتاه که جزئیات مهم دارند  استفاده می کنند.

مداد کنته Conte Pencil

یکی دیگر از ابزارهای طراحی سیاه قلم مداد کنته است که با اضافه کردن رنگ  دانه ها به رنگ های مختلف تولید می شود و دارای طیف رنگی گسترده ای نیز می باشد.مغزی مداد کنته با مغزی مداد های معمولی که از جنس گرافیت هستند  متفاوت هستند و از جنس زغال می باشند. در طراحی نقاشی سیاه قلم از مداد  کنته نرم ، مدیوم و سخت استفاده می شود. ویژگی که مداد کنته را از مدادهای معمولی متمایز می کند اثر مات و غیر شفافی  است که بروی کاغذ ایجاد می کند و بواسطه جنس زغالی آن اثری که بروی مقوا  و یا سطح کاغذ می گذارد براق نیست.

انواع مداد کنته:

در بازار مداد های کنته را با این اسامی می شناسند :انواع مداد کنته

•    مداد کنته گچی       •    مداد کنته چرب        •    مداد کنته نرم

•    مداد کنته مدیوم     •    مداد کنته سخت       •    کنته b3 پاریس

•    مداد کنته سفید

این نکته را هم در نظر داشته باشید که مداد کنته با مداد زغالی تفاوت دارد، مداد زغالی تنها به رنگ سیاه وجود دارد اما مداد کنته بدلیل داشتن طیف رنگی گسترده در رنگ های مختلف موجود است.

زغال و پودر زغال

در برخی از تکنیک های طراحی به روش سیاه قلم مانند هایپررئال از زغال  و پودر زغال استفاده می شود. زغال سیاهی کامل و مخملی مانندی را به طرح مورد نظر می دهد و علاوه بر این موضوع نسبت به مداد معمولی پهنای بیشتری  نیز دارد و برای کشیدن سایه ها و طرح های گسترده کاربرد زیادی دارد. در طراحی با زغال نقاشی واقعی تر به نظر می رسد.

انواع مختلف زغال عبارتند از :زغال و پودر زغال

•    شمش زغال           •    مداد زغالی و فشرده شده

•    زغال نرم و استوانه‌ای شکل (زغال درخت تاک)           •    پودر زغال

پاک کن Eraser

یکی دیگر از ابزارهای مورد نیاز برای طراحی سیاه قلم پاک کن است. بعضا  برای طراحان حرفه ای هم پیش می آید که خطی را به اشتباه رسم کنند و  یا سایه ای را بطور مطلوب نزده باشند و به هر دلیلی اشتباهی کرده باشند  که در این مواقع از پاک کن استفاده می کنند که انواع مختلفی نیز دارد:

 

انواع پاک کن های طراحی

•    پاک کن صابونی Art Gum Eraser          •    پاک کن معمولی لاستیکی Rubber Eraser

•    پاک‌کن معمولی وینیل Vinyl Eraser       •    پاک کن برقی یا پاک کن شارژی Electric Eraser

•   پاک کن خمیری Kneaded Eraser

 

 

محو کن Blendig Stump

یکی دیگر از وسایل در طراحی سیاه قلم محو کن است که برای محو کردن خطوط، سایه ها استفاده  می شود، محوکن کاغذی است به شکل لوله ای و فشرده شده با استفاده از ابزارآلات پیشرفته صنعتی  به شکل مداد درآورده شده و در دو سایز نیز وجود دارد.

تورتیلون هم نوع دیگری از محو کن است که در ترسیم استوانه کاربرد دارد محو کن نقاشی سیاه قلم

و دارای یک سر است. و بیشتر  برای محو کردن خطوطی که بواسطه زغال

یا مداد کنته ایجاد شده است استفاده می شود.

 

 

 

کاغذ پوستی Parchment Paper

نوعی کاغذ نازک از جنس سلولز است که در دو نوع براق و مات موجود است در نقاشی سیاه قلم  نوع مات آن مورد استفاده قرار می گیرد و نباید اشتباها نوع براق آن را خریداری کنید. نوع براق در صنعت شیرینی پزی استفاده می شود  که به آن کاغذ کیک پزی هم گفته می شود.

کاغذ پوستی

 

 

 

 

 

 

 

مقوای طراحی

مقوای طراحی می تواند از نوع اشنتباخ با فابریانو باشد مقوای فابریانو در یک سمت راه راه  و در سمتی دیگر صاف است و بروی آن هیچ گونه برجستگی دیده نمی شود اما مقوای اشتنباخ  کرمی رنگ است که بدلیل کنته سفید بروی آن آبی دیده می شود.

نکته مهم هنگام خریداری مقوای فابریانو این است که سعی کنید حتما با گرفتن مقوا به صورت  باز و آزاد در سطح و تابش انعکاس نور محیط کوچکترین شکستگی های ممکن در مقوا را شناسایی  کرده و از خرید آن خودداری کنید. مقوای خوب باید فاقد هر نوع شکستگی یا خراشیدگی جزیی یا کلی  در سطح آن باشد. چرا که به طراحی آسیب وارد میکند و در کار نهایی قابل مشاهده است.

مقوای طراحی در رنگ های مختلف

کاتر Cutter

کاتر ابزار بسیار مهمی در طراحی محسوب می شود که برای تیز کردن مداد، زغال و پاک کن و حتی  مقوا مورد استفاده قرار می گیرد همانطور که در قبل توضیح داده شد برای کوتاه کردن موی قلم مو ها ی کوچک نیز کاربرد دارد و کلی استفاده دیگر که به مرور زمان مشخص می شود.

 

پالت تخم مرغی Drawing Tray Color Pallette

این پالت ها از جنس پلاستیک هستند و به شکل تخم مرغی خانه های کوچکی بروی آنها قرار دارد.  از این پالت ها برای ترکیب رنگ ها استفاده می شود.

 

برای این کار  ذغال سخت را با کمک سمباده یا رنده به حالت پودر در می‌آوریم. علاوه بر آن کف دریا پالت تخم مرغی

را هم آسیاب می‌کنیم. سپس پودر ذغال را با پودر کف دریا درون پالت تخم مرغی مخلوط می‌کنیم.

برای به دست آوردن رنگ مورد نظر کافی است که درصد پودر ذغال و پودر کف دریا را تغییر دهیم

 تا طیف وسیعی از رنگ‌های خاکستری و نقره‌ای روشن را به راحتی ایجاد کنیم.

 

 

 

 

کف دریا Cuttlebone

یکی دیگر از ابزارهای طراحی سیاه قلم کف دریاست. وسیله ای که با شیندن نام آن کمی تعجب  خواهید کرد اما لازم به ذکر است که کف دریا نرم تنی است در آبهای شور که به غضروف پشت  آن کف دریا اطلاق می شود در نقاشی سیاه قلم برای طراحی سایه روشن و یا دادن حجم به بخشی  از کار از آن استفاده می کنیم که برای استفاده از آن باید کف دریا را بصورت پودر دربیاوریم و با پودر  زغال آن را تر کیب کنیم و به عنوان رنگ از آن استفاده کنیم.

کف دریا ابزاری برای نقاشی

تخته شاسی

این وسیله به طور معمول از جنس پلاستیک فشرده و یا چوب می باشد و به عنوان زیر دستی  مورد استفاده قرار می گیرد. این تخته ها براساس سایز های استاندارد کاغذ ساخته می شوند و در سایز های 30*40 و 70*50 در بازار موجود می باشد.

چسب کاغذی Masking Tape

این وسیله کاربرد زیادی دارد چسب کاغذی بخاطر جنس و ضخامتی که دارد به آسانی جدا می شود  و البته لازم به ذکر است که به کاغذ نمی چسبد و برای ثابت کردن طرح مورد نظر و عکس مورد  استفاده قرار می گیرد.

سمباده Sandpaper

یکی از ابزار های مفید برای تیز کردن ابزار های طرحی به شمار می رود که میزان زبری آن با اعداد  شماره گذاری شده است و پیشنهاد ما به شما استفاده از سمباده 150 برای تیز کردن ابزارهایی مانند  محو کن و مداد کنته می باشد.

سمباده

 

 

 

 

 

 

پنبه سفید Cotton

و اما آخرین ابزاری که به شما معرفی می کنیم برای محو کردن سایه ها بسیار کاربردی است و حتما  مورد نیاز قرار خواهد گرفت.

 

ثبت نظر




لیست نظرات کاربران


مطالب مرتبط


تحلیل کشیدن درخت و آدم در نقاشی کودکان

تحلیل کشیدن درخت و آدم در نقاشی کودکان

کودکان از طریق نقاشی‌های خود، نظرات و تفسیرهایشان را بیان می‌کنند. نقاشی‌های کودکان بخشی از طبیعت درونی آن‌ها است.

انواع تکنیک در نقاشی

انواع تکنیک در نقاشی

هر نقاشى از سه عنصر رنگ، زمینه و بَست تشکیل می شود. بست، رنگدانه را به زمینه مى‌چسباند. تکنیک نقاشى ترکیب و به‌کارگیرى صحیح این سه عنصر است.

هنر نقاشی چیست ؟

هنر نقاشی چیست ؟

هنر نقاشی عمل بکار بردن رنگ دانه محلول در یک رقیق کننده و یک عامل چسپاننده یک چسب بر روی یک سطح نگهدارنده مانند کاغذ، بوم یا دیوار است.