برای مشاهده دوره های آموزشی کلیک کنید
تکنیک رنگ روغن
| همه چیز درباره نقاشی | | 4 سال پیش

تکنیک رنگ روغن

نقاشی یکی از کهن ترین هنرهای بشریت است، به طوری که قدمت آن به دوران انسان های غارنشین و پیش از اختراع زبان نوشتاری بر می گردد. در این میان از رواج رنگ روغن و شگرد نقاشی با آن بیش از 500 سال نمی گذرد ولی این ماده تا به امروز به عنوان یکی از اصلی ترین متریال های مورد استفاده نقاشان بدل شده است. 

رنگ روغن

واژه رنگ روغن به نقاشی هایی  گفته می شود که از این ماده استفاده می‌کنند. رنگ روغن از پیگمنت و روغن تشکیل شده است. رنگ روغنی به دلیل چرب بودن خاصیت دیر خشکی و قابلیت های خاص خود را برای نقاشی طولانی و بکارگیری رنگ ها دارد. روغن به کار رفته در رنگ روغن با روش‌های مختلف تولید می‌شود که رایج‌ترین آنها، جوشاندن بذر گیاه کتان و گرفتن روغن بزرک از آن است. سپس این روغن را با مواد رنگی مخلوط می‌کنند که معمولا با پایه سرب و کادمیوم یا سنتتیک و پلیمری هستند. با اینکه رنگ روغن جزو دسته دیر خشک شونده هاست ولی با اضافه نمودن خشک کننده های گوناگونی که مهمترین آن تربانتین نام دارد می توان مدت زمان خشک شدن آن را کم نمود. 

تمپرا 

 پیش از اختراع آن، هنرمندان از نوعی رنگ به نام تمپرا استفاده می کردند که با زرده تخم مرغ ترکیب می شد و نسبت به رنگ روغن دوام و جلوه چندانی نداشت.

رنگ‌هاى روغنى لوله‌اى

 استفاده از رنگ روغن به دوران قبل از رنسانس یعنی هنرمندان سبک فلاندر که در شمال اروپا زندگی می کردند بر می گردد. رنگ‌هاى روغنى معمولاً به‌صورت رنگ‌هاى روغنى لوله‌اى هستند. لوله رنگ در دهه ی ۱۸۶۰ به‌طور وسیع در دسترس نقاشان قرار گرفت. ابداع رنگ روغن را به شخصی به نام «استاد فلمال» نسبت می دهند که از هنرمندان سبک فلاندر بوده است اما رواج آن به دوران رنسانس مربوط می شود و پس از آن در سبک های رمانتی سیسم و کلاسیسم بسیار مطرح گردید.

ابزار تکنیک رنگ روغن

شناخت ابزار و وسائل مورد نیاز در تکنیک رنگ روغن نخستین گام در یادگیری این تکنیک است. شناخت قلم موها، ساخت و ترکیب رنگ، انواع روغن ها و خشک کننده ها، آماده سازی بوم نقاشی، آشنایی با تئوری رنگ و غیره بخش مهمی از آموزش نقاشی رنگ و روغن را تشکیل می دهند.
کاربست این ماده در نقاشی، خود به چندین روش صورت می گیرد که از آن جمله مهمترین آن ها می توان به روش رنگ گذاری مستقیم، نقاشی با کاردک، رنگ گذاری ضخیم، گلیز کردن یا رنگ گذاری با لایه های شفاف اشاره نمود.

این تکنیک نیاز به قلم‌موهاى تخت دارد و معمولاً روى بوم صورت مى‌گیرد. البته در مواردى روى کاغذ، مقوا، چوب و … نیز بکار مى‌رود. در هر صورت باید پیش از آغاز بکار زمینه‌سازى آن انجام شود. تکنیک رنگ روغن از سدهٔ شانزدهم به بعد محبوبیت زیادى یافته است.

ثبت نظر




لیست نظرات کاربران


مطالب مرتبط


تحلیل کشیدن درخت و آدم در نقاشی کودکان

تحلیل کشیدن درخت و آدم در نقاشی کودکان

کودکان از طریق نقاشی‌های خود، نظرات و تفسیرهایشان را بیان می‌کنند. نقاشی‌های کودکان بخشی از طبیعت درونی آن‌ها است.

اموزش نقاشی رنگ روغن

اموزش نقاشی رنگ روغن

اموزش نقاشی رنگ روغن یکی از سخت ترین تکنیک های هنر نقاشی است که طرفداران بسیاری دارد. اموزش نقاشی رنگ روغن به روش چند قشری مرسوم روش خواهد بود.

هنر درمانی و تاثیرات روحی روانی آن

هنر درمانی و تاثیرات روحی روانی آن

هنر درمانی به‌ معنای کاربرد هنر در درمان افراد است و در بستری حرفه‌ای، به افرادی که دچار بیماری‌های مختلف هستند، آسیب‌های روانی سخت دیده‌اند و با چالش‌هایی سنگین رو‌به‌رو شده‌اند .