هنر سومریان
تاریخ تمدن و هنر سومریان
اقوام سومری که اصل و منشأ آنها هنوز بزرگترین معمای تاریخ باستانی است، در بین النهرین سکنی گزیده بودند . سومریان مردمانی کشاورز بودند که ساختن سیل بندورهای قلعه را می دانستند.
مهمترین چیزی که از سومریان بر جای مانده خط نویسی آن مردم است؛ این هنر به اندازهای در نزد آنان پیشرفته بود که به وسیله آن میتوانستند اندیشهها و افکار مفصل و پیچیده خود را درباره بازرگانی و شعر و دین بیان کنند ، نوشته های قدیمی به دست آمده بر روی سنگ ، تاریخ آن به ۳۶۰۰ قم میرسد.
در حدود ۳۲۰۰ قم، الواح گلی ظاهر میشود، و چنان به نظر میرسد که، در آن هنگام، سومریان با این کشف عظیم بسیار شادمان شدهاند. این یکی از خوشبختی های ماست که مردم بینالنهرین نوشتههای خود را با مرکب فاسد شدنی، و بر کاغذی که زود از میان میرود، ننوشتهاند، بلکه آنچه را خواستهاند بنویسند با آلت تیزی شبیه میخ بر گل تر نقش کردهاند. در این کار مهارت فراوانی داشتند.
نویسندگان توانستهاند، با استفاده از این ماده نرم، یادداشتهایی از حوادث، صورت قراردادها، قباله املاک، صورت خرید و فروش، متن احکام قضایی، و نظایر آنها را بنویسند و از همه اینها تمدنی بسازند که اثر نیش قلم در آن از دم شمشیر هیچ کمتر نباشد. به این ترتیب، طول عمر نوشته در حوادث روزگار بسیار بیش از کاغذ میشد، و تنها نوشته برسنگ، در ماندن، بر آن ترجیح داشت. پیدایش خط میخی، و تطور و تکامل آن، بزرگترین منتی است که سومریان بر تمدن جهان دارند.
تمدن سومری را میتوان در تناقضی که میان سفالهای خام ساده و زینتآلاتی که به نهایت درجه زیبایی و اتقان رسیده خلاصه کرد، و گفت که این تمدن آمیختهای از چیزهای ساده اولیه و شاهکارهای درخشانی بوده که گاه به گاه صورت میگرفته است. در این سرزمین نخستین حکومت و امپراطوری به دست انسان تأسیس شده؛ همچنین نخستین سازمان آبیاری، نخستین بار استفاده از سیم و زر برای ارزیابی کالا، نخستین قراردادهای بازرگانی، نخستین سازمان اعتبار معاملاتی، نخستین کتاب قانون، نخستین بار استفاده وسیع از خط نویسی، نخستین بار گفتگوی از داستان آفرینش و طوفان، نخستین مدرسهها و کتابخانهها، نخستین ادبیات و شعر، نخستین آرایهها و جواهرآلات، نخستین حجاری و نقش برجسته، نخستین کاخها و معابد، نخستین بار استفاده از فلزات در تزیین، و نخستین طاقها و قوسها و گنبدهای ساختمانی در جهان پیدا شده است.
نیز در همین سومر است که برای اولین بار، آن گونه که تاریخ نشان میدهد، پارهای از زشتیهای تمدن، از قبیل بردگی و استبداد و چیرگی کاهنان بر مردم و جنگهای استعماری، به شکل وسیع دیده میشود. شکل زندگی در سومر متنوع و عالی و پرفعالیت و بسیار مفصل و پیچیده بود. در همانجاست که، از اختلافات طبیعی میان مردم، یک نوع زندگی تازه قرین آرامش و فراوانی و آسایش، برای نیرومندان، و زندگی دیگری، سراسر بدبختی و کار پیوسته، برای دیگر مردم نتیجه شده است. پایه هزاران اختلافی که در تاریخ جهان روی داده در همین سرزمین گذاشته شده است.
مطالب مرتبط
سبک رئالیسم
رئالیسم یا واقع گرایی به عنوان اولین جنبش هنر مدرن شناخته می شود، که تمامی ساختارهای سنتی پیشین را در هنر و ادبیات مردود اعلام کرد.
محمود فرشچیان ؛ اصالت و نوآوری با خطوط روان
استاد محمود فرشچيان در سال 1308 در شهر هنرپرور اصفهان ديده به جهان گشود. پدرش كه مردي هنردوست بود با توجه به اشتياق فرزند به هنر نقاشي او را به كارگاه استاد حاج «ميرزا آقا امامي» رهنمون كرد.
پل گوگن ؛ نقاش دریانورد و کارمند بانک
وژن آنری پل گوگن (به فرانسوی Eugène Henri Paul Gauguin) نقاش و تندیسگر فرانسوی و یکی از مهمترین چهرههای سبک پسادریافتگری بود.
ثبت نظر
لیست نظرات کاربران