برای مشاهده دوره های آموزشی کلیک کنید
هنر درمانی و تاثیرات روحی روانی آن
| همه چیز درباره نقاشی | | 4 سال پیش

هنر درمانی و تاثیرات روحی روانی آن

هنر درمانی

استفاده از هنر برای درمان بسیاری از اختلالات روانی در اکثر کشورهای دنیا روشی نوین و ابزاری موفقیت آمیز بوده است. هنردرمانی به‌معنای کاربرد هنر در درمان افراد است و در بستری حرفه‌ای، به افرادی که دچار بیماری‌های مختلف هستند، آسیب‌های روانی سخت دیده‌اند و با چالش‌هایی سنگین رو‌به‌رو شده‌اند و همچنین افرادی که به‌دنبال توسعه‌ی فردی هستند، کمک و همراهی می‌کند.

با خودآگاهی بیشتری که هنردرمانی در اختیار افراد قرار می‌دهد، امکان مقابله با تجارب ناخوشایند فراهم می‌شود. ضمن اینکه توانایی‌ها و مهارت‌های شناختی بالا می‌رود و لحظاتی که در آن به خلق اثر هنری پرداخته می‌شود، لذت‌بخش و شیرین هستند.

به عبارت دیگر هنردرمانی شیوه‌ای از درمان است که به مدد آن، فرد وارد فرایند خلق اثر هنری می‌شود و ضمن این تجربه‌ی تازه، از نظر جسمی، روحی و عاطفی بهبود می‌یابد. با ورود به فرایند خلاق تولید اثر هنری، فرد شروع به ابراز ابعاد هنرمندانه‌ی خود می‌کند و از این طریق می‌تواند رفتارها و احساساتش را تحت کنترل درآورد، از استرس‌ها بکاهد و خودآگاهی و عزت ‌نفسش را بهبود ببخشد. برای استفاده از هنردرمانی نباید حتما استعداد هنری زیادی داشته باشید. کافی‌ست تا به کمک هنر احساسات و درونیات فروخورده‌ی خود را ابراز کنید. در این فرایند، متخصصان و افراد حرفه‌ای می‌توانند شما را هدایت و پیام‌های پنهان در آثارتان را معنا کنند.

چه کسانی مناسب هنر درمانی هستند ؟ 

همه می‌توانند از هنردرمانی استفاده کنند. با وجود درمان‌های مختلفی که برای رفع انواع مشکلات روانی و جسمانی کشف و طرح شده است، هنردرمانی چیز دیگری است.
تفاوت عمده هنردرمانی با سایر روش‌ها در این است که به ما امکان ابراز احساسات و برقراری ارتباط با محیط اطراف‌مان را با روشی به‌جز استفاده از کلمات و جمله‌ها میسر می‌کند. کلمات و عبارات محدود هستند و نمی‌توانند حق مطلب را در ارتباطات به‌طور تمام و کمال ادا کنند.

ثبت نظر




لیست نظرات کاربران


مطالب مرتبط


آموزش سیاه قلم

آموزش سیاه قلم

منظور از سیاه قلم، نوعی از نقاشی بوده که در آن فقط از قلم و مرکب سیاه، ذغال و یا مداد استفاده می شود. اگرچه در گذشته این واژه تنها برای موارد گفته شده کاربرد داشت اما امروزه منظور از آموزش سیاه قلم استفاده از زغال، مداد کنته و مداد کربنی می باشد

تکنیک کلاژ

تکنیک کلاژ

کلاژ (تکه چسبانی) شیوه‌اى است که در آن نه تنها عکس بلکه مصالح مختلفى از قبیل مقوا، بریده روزنامه، پارچه، عکس، اشیاء و غیره روى سطح بوم یا هر زمینه ی دیگر چسبانده مى‌شود و یک ترکیب‌بندى ایجاد مى‌کند.

محمود فرشچیان ؛ اصالت و نوآوری با خطوط روان

محمود فرشچیان ؛ اصالت و نوآوری با خطوط روان

استاد محمود فرشچيان در سال 1308 در شهر هنرپرور اصفهان ديده به جهان گشود. پدرش كه مردي هنردوست بود با توجه به اشتياق فرزند به هنر نقاشي او را به كارگاه استاد حاج «ميرزا آقا امامي» رهنمون كرد.